3262
Sök

Turbon spökar(?) - Saab 9000 cse 2.3T - 94

84 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej smile

Har nyligen köpt mig en gammal saab att åka runt i och visst den pinnar på bra men har en fundering.
Att man använder gaspedalen då och då med en turbobil är inget nytt.. det jag undrar över är vad det är som spökar när bilen vid kraftig gas skickar turbomätaren utanför rött och rycker till? (händer oftast på 2ans växel - brukar normalt stanna halvvägs in på det röda!?)

Sen var jag även ute och åkte lite försiktigt igår innan jag var sugen på att gasa igen men märkte till min förvåning att turbon nu bara laddade till slut på gulmarkeringen och hämmades av något för att idag (efter att den stått stilla under natten) ladda som den brukar och då bjuda på ett, som tidigare nämnt, rejält ryck när nålen löper amok.

Någon som har bra koll på vad jag lätt kan testa själv eller är det turbon som snart har sagt sitt :S? är inte sådär jättekunnig inom området
Tack på förhand / Jonas


BTLulle
12 juli 2008
#2
Det är förmodligen WG:n som rostat fast, inte ovanligt specielt om det är någon som haft den innan som kört försigtigt.

MVH Peter

Better than God \o/
1 886 Inlägg
12 juli 2008
#3
WG-stången rostar inte fast om bilen används.

Lite info om bilen hade inte vart fel. Årsmodell, motor, motorstyrsytem ev uppgraderingar osv

Ryker inte bilen blått eller om det "viner" mycket från turbon är det inget fel på den. Kolla efter lösa / spruckna slangar...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

84 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#4
MrTurbo skrev:
WG-stången rostar inte fast om bilen används.

Lite info om bilen hade inte vart fel. Årsmodell, motor, motorstyrsytem ev uppgraderingar osv

Ryker inte bilen blått eller om det "viner" mycket från turbon är det inget fel på den. Kolla efter lösa / spruckna slangar...

Det är en fulltryckare (2.3T 200hk) av 94 års modell som vad jag vet är original, kan tyvärr inte så mycket om vad det innebär än med styrsystem och sådant än.. men den kanske inte är ompysslad på bästa sätt de senaste åren så kanske bara behöver lite vård? typ byta tändstift och sådant?

för annars går den mjukt och fint, så ingen blårök eller missljud!

en liten checklista eller något skulle vara till stor hjälp smile
Senast redigerat av McBlom (12 juli 2008)


1 497 Inlägg
12 juli 2008
#5
Annars är denna FAQ-tråd på STCS värd att kolla på smile
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=88691

Better than God \o/
1 886 Inlägg
12 juli 2008
#6
-94 så kom kortmotorn och trionic5. Kolla tändstiften och testa ev en annan tändkasset (röd) de är ett känt problem på de bilarna. Även magnetventilen strular ibland.   Men kör en service med tändstift, olja, luft & oljefilter etc först. Är aldrig fel.

http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ … tift.shtml
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ … ning.shtml
Senast redigerat av MrTurbo (12 juli 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

2 164 Inlägg
12 juli 2008
#7
Om bilen är orginal ska de för de mesta ALLTID ladda till de röda men INTE in på halva röda.
Kan vara fabriks trimmad men dom är ovanliga.
Kolla upp MVn så de inte är den som börjar bli dålig.

MVH

F


7 Inlägg
12 juli 2008
#8
Kolla alla vakumslangar som styr mätaren kan va en så enkel grej, de va de på min

84 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#9
MrTurbo skrev:
-94 så kom kortmotorn och trionic5. Kolla tändstiften och testa ev en annan tändkasset (röd) de är ett känt problem på de bilarna. Även magnetventilen strular ibland.   Men kör en service med tändstift, olja, luft & oljefilter etc först. Är aldrig fel.

http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ … tift.shtml
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ … ning.shtml

Kollade tändstiften här i veckan och såg då att bilen får för mycket luft eller för lite bränsle då stiften var mer vita än bruna. Något tips på hur man lättast åtgärdar detta? smile


84 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#10
Fredrik-79 skrev:
Om bilen är orginal ska de för de mesta ALLTID ladda till de röda men INTE in på halva röda.
Kan vara fabriks trimmad men dom är ovanliga.
Kolla upp MVn så de inte är den som börjar bli dålig.

MVH

F

Så nålen ska inte gå så långt in på det röda på en originalbil? Hur kollar jag upp MVn's funktion? Är inte så haj på bilen, eller bilar överlag, än tongue


2 164 Inlägg
14 juli 2008
#11
McBlom skrev:
Fredrik-79 skrev:
Om bilen är orginal ska de för de mesta ALLTID ladda till de röda men INTE in på halva röda.
Kan vara fabriks trimmad men dom är ovanliga.
Kolla upp MVn så de inte är den som börjar bli dålig.

MVH

F

Så nålen ska inte gå så långt in på det röda på en originalbil? Hur kollar jag upp MVn's funktion? Är inte så haj på bilen, eller bilar överlag, än tongue

Dra ut säkring nummer 5 i handsfacket.
Då ska den gå till halva gula ungefär.
Svajar den lite då kan de va så enkelt att de är WG klockan/membrandosan som är felet och börjar bli slapp.

MVH

F


84 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#12
Fredrik-79 skrev:
McBlom skrev:
Fredrik-79 skrev:
Om bilen är orginal ska de för de mesta ALLTID ladda till de röda men INTE in på halva röda.
Kan vara fabriks trimmad men dom är ovanliga.
Kolla upp MVn så de inte är den som börjar bli dålig.

MVH

F

Så nålen ska inte gå så långt in på det röda på en originalbil? Hur kollar jag upp MVn's funktion? Är inte så haj på bilen, eller bilar överlag, än tongue

Dra ut säkring nummer 5 i handsfacket.
Då ska den gå till halva gula ungefär.
Svajar den lite då kan de va så enkelt att de är WG klockan/membrandosan som är felet och börjar bli slapp.

MVH

F

Kollade upp vad som hände när jag drog ut säkring nr. 5 (APC?), men var i princip ingen skillnad alls på nålen utan låg kvar en liten bit in på det gröna.. vad gör jag nu? :S

MVH Jonas


2 164 Inlägg
15 juli 2008
#13
http://www.speedparts.se/images/prod/uppgrad/vatten/10,5576.jpg
Denna sitter vid kylaren.
Kolla så att du inte har nån pys ventil på bilen.
Ta slangen från R och C på MVn och montera ihop så du får GLT och kolla vad som händer då.
Försök få tag på en graderad mätare så du ser exakt vad du har för värden.

MVH

F


84 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#14
Fredrik-79 skrev:
http://www.speedparts.se/images/prod/up … 0,5576.jpg
Denna sitter vid kylaren.
Kolla så att du inte har nån pys ventil på bilen.
Ta slangen från R och C på MVn och montera ihop så du får GLT och kolla vad som händer då.
Försök få tag på en graderad mätare så du ser exakt vad du har för värden.

MVH

F

Nu testade jag det också men fortfarande inget utslag på originalnålen.. ligger kvar på grönt :S hade tyvärr inte tillgång till något bättre mätverktyg.

MVH J



Sök