8392
Sök

Bryr sig besiktningen om hur trimmad bilen?

Dann3
17 juli 2008
Trådstartare
Tänkte sedan på besiktningen om man skall ställa in så att bilen bara ladda 0.4 bar typ så dem inte börja klaga på att den är för trimmad och sådant? Eller det skall dem inte bry sig om?

Sedan undrar jag om det påverkar värderna på bilen på besiktningen om man ställer ner/upp laddtrycket?

Märks riktigt mkt från ca 1.3 bar ner till 0.4 bar, bilen går lite mkt sämre och vill knappt framåt, tänkte på då kanske dme börja klaga på att den går för skasst? hehe smile

/danne
Senast redigerat av Dann3 (17 juli 2008)

189 Inlägg
17 juli 2008
Beror väl lite på vad du får för besiktningsgubbe, får du en petigjävel så kan han väl börja klaga om bilen inte är original... I värsta fall får du hänga på original och komma tillbaka smile

Dann3
17 juli 2008
Trådstartare
jocket4 skrev:
Beror väl lite på vad du får för besiktningsgubbe, får du en petigjävel så kan han väl börja klaga om bilen inte är original... I värsta fall får du hänga på original och komma tillbaka smile

Haha...ja mitt motorutrymme ser inte så org ut iallafall....
Ja men skruva jag ner laddtrycket på boost grejen vilket han inte förstår sig på så ladda bara bilen ca 0.4 bar smile då gå det sådär snabbt smile men frågan är kommer det påverkar värderna dem mäter på besiktningen?

Diktator
968 Inlägg
17 juli 2008
dom brukar märka när man hängt på saker och inte brytt sig om ställa om bilen för besiktningen på mätvärderna, går dom som skit och bilen är utrensar på matrial och liknande så fattar dom direkt att det handlar om någon som vanligtvis exempel kör med dubbla förgasare eller turbo... besiktnings setup... en besiktningsmans egna ord... dom kan välja att blunda om dom är på det humöret, eller så tar dom helt enkelt och anteknar det på protokollet, men är det inga värden eller om motorsetupen värkar orginal kan dom inte göra något

8 928 Inlägg
17 juli 2008
Har du otur så får du ordna intyg från tillverkaren vilket i praktiken är omöjligt, och då har du en bil som i praktiken är helt värdelös då den inte går att besiktiga.

Eller så återställer du bilen till originalskick innan besiktningen om du inte vill chansa.
Vilket allternativ du väljer är upp till dig.
Finns tonvis av information på forumet om det här om du bara söker lite.

Fotograf på Tierp iDag

Dann3
17 juli 2008
Trådstartare
Bilen har ju besiktats innan med trimmet! Och klarat de men är alltid olika för olika besiktningar hmm

12 086 Inlägg
17 juli 2008
Ställer ner de så bilen går bra men inte mer.
På din bil har dom inget att slå ner på ang hur ditt motorutrymme ser ut och vad du ändrat.
Går bilen dessutom normalt, inte som en nitrostinn supra lr en slö 740 med ventilknack, så har dom ingen anledning att klaga.

Det är så luddigt och krångligt med dom där reglerna så de skiter oftast i de, om de är sura och vill jävlas ändå kommer dom gnälla på nått annat helt oväsentligt så du får ombes i vilket fall smile
Men vi hoppas på de bästa!

Labborant
307 Inlägg
17 juli 2008
Jag besiktade min s13 ungefär som din är, dom sa: "nä de här e ju inte original"nej sa jag jag har bytt tryckrören till rostfria, snyggare så ju, men det gör ju ingen skilldnad...Den gick igenom utan anmärkning o laddade över kilot...

Tror inte dom ska bry sig vad den just laddar...TROR att dom bryr sig om man bytt turco dock, men ser dom ju inte mycket av eftersom du inte har topmaunt...

Sök