8411
Sök

Civic startar ej - tips? [Fixat]

Got N/A?
358 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
Igår var jag ute och åkte efter en småskakig skogsväg när bilen tvärdör, Motorvarningslampa + batterilampa lyser.
Bogserade då bilen hem för att se så att inte kamrem hade gått, men ikke.
Försöker igen starta bilen, inget resultat. Sprutar in lite startgas, ingenting händer.

Har nu varit ut och kollat så att bränsletillförsel var OK, vilket den också var.

Tänkte även kolla tändningen, men stiften sitter så jävla djupt och hittade ingen nyckel som passade för att få upp stiften. Men det låter helt klart som att bilen vill/försöker tända.

Vad som är kontrollerat/testat och OK:
*Kamrem
*Bränslepump
*Bränslefilter
*Lufttillförsel
*Startgas

Skall kanske tillägga att tanken innehåller ungefär 35% E85 (har fungerat bra med 40%+ tidigare).

Alla tips mottages varmt smile
Senast redigerat av GroundX (15 juli 2008)

551 Inlägg
15 juli 2008
Felen på dom motorerna är oftast:
Fördelaren.. ta av locket o känn om de glappar upp och ner på den pinnen där rotorn sitter. se om fördelaren ens går runt? kanske lager som skurit sig i den. Livslängden på dom brukar vara runt 15000mil har jag läst nånstans.

Huvudreläet.. (Main relay på engelska)

Ignition Module.. (tändnings modul på svenska?)

Annars verkar du ha kollat de mest viktiga, kolla hur stiften o kablarna ser ut samtidigt.
Har bilen rasslat eller har de kommit några missljud från motorn annars?
jag rekommenderar varmt: http://akr-performance.com/ om/när du ska köpa delar till din honda oftast billigare o köpa där.

You can't B serious, oh K

Got N/A?
358 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
marven skrev:
Felen på dom motorerna är oftast:
Fördelaren.. ta av locket o känn om de glappar upp och ner på den pinnen där rotorn sitter. se om fördelaren ens går runt? kanske lager som skurit sig i den. Livslängden på dom brukar vara runt 15000mil har jag läst nånstans.

Huvudreläet.. (Main relay på engelska)

Ignition Module.. (tändnings modul på svenska?)

Annars verkar du ha kollat de mest viktiga, kolla hur stiften o kablarna ser ut samtidigt.
Har bilen rasslat eller har de kommit några missljud från motorn annars?
jag rekommenderar varmt: http://akr-performance.com/ om/när du ska köpa delar till din honda oftast billigare o köpa där.

Tack för tipsen!
Fördelaren byttes för 1000 mil sedan ungefär, så åt den tänkte jag inte ens. Den måste dock självklart kontrolleras ändå.

Vart sitter huvudrelä & tändningsmodulen?

Stift och tändkablar skall också vara bytta rätt nyligen.
Några missljud från motorn har inte förekommit.

Tack för länken också smile Kommer säkerligen till användning. Har dock en reservdelsbil för tillfället, vilket är grymt skönt!

551 Inlägg
15 juli 2008
Tändningsmodulen sitter vid fördelaren nånstans tror jag..
Huvudreläet sitter där du har säkringarna under ratten..
Ja det är ju perfekt med reservdelsbil testa med o flytta över dom sakerna..

Japan Quality
670 Inlägg
15 juli 2008
GroundX skrev:
Igår var jag ute och åkte efter en småskakig skogsväg när bilen tvärdör, Motorvarningslampa + batterilampa lyser.
Bogserade då bilen hem för att se så att inte kamrem hade gått, men ikke.
Försöker igen starta bilen, inget resultat. Sprutar in lite startgas, ingenting händer.

Har nu varit ut och kollat så att bränsletillförsel var OK, vilket den också var.

Tänkte även kolla tändningen, men stiften sitter så jävla djupt och hittade ingen nyckel som passade för att få upp stiften. Men det låter helt klart som att bilen vill/försöker tända.

Vad som är kontrollerat/testat och OK:
*Kamrem
*Bränslepump
*Bränslefilter
*Lufttillförsel
*Startgas

Skall kanske tillägga att tanken innehåller ungefär 35% E85 (har fungerat bra med 40%+ tidigare).

Alla tips mottages varmt smile

Laddar batteriet?  Du har kanske en mätare för laddtrycket?

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

Got N/A?
358 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
marven skrev:
Tändningsmodulen sitter vid fördelaren nånstans tror jag..
Huvudreläet sitter där du har säkringarna under ratten..
Ja det är ju perfekt med reservdelsbil testa med o flytta över dom sakerna..

Det ska jag göra smile Tack för hjälpen!

Got N/A?
358 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
Problemet löst smile

Tog loss fördelarlocket, och kände på rotorn, den satt lös. Så det var bara att skruva dit skruven som låg lös i fördelaren så startade bilen fint igen.

Vad enkelt vissa grejor är när man vet vad som är problemet.

Tack för åtgärdsförslagen marven!

(Tändmodulen satt under fördelarlocket den med)
Senast redigerat av GroundX (15 juli 2008)

551 Inlägg
17 juli 2008
Va roligt att det löste sig till slut!

Sök