2626
Sök

Saab VS Audi?

Stålverksarbetare
372 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
Tjena!

Jag funderar på att skaffa en lite roligare bil och har siktet inställt på en Saab 9000 Aero (från -94 och frammåt) eller en Audi S4 (från runt -92 och frammåt till -97.
Den stora frågan är hur mycke hk pallar motorerna när man tänker på trim? Tex. block, vev, stakar, kolvar och toppen.
Några vanliga motorproblem? Saabarna vet jag att dom har problem med växellådorna, hur är det med Audin?

Vet att det är rätt dryga frågor, men vill inte köpa grisen i säcken.
Mvh Jocke

Evolution Garage
1 299 Inlägg
17 juli 2008
Om du är intresserad av trimma och prestanda så köp Audi S4, dom tål!

Sky´s the limit...

337 Inlägg
17 juli 2008
ja saabens  innehåll pallar ju för 500+hk så de ska nog inte vara några problem wink

3 liters diesel, mumma!

3 124 Inlägg
17 juli 2008
Rwd skrev:
ja saabens  innehåll pallar ju för 500+hk så de ska nog inte vara några problem wink

Jo, bara att du måste byta halva framvagnen och lådan samt sätta dit en quaife-diff...Bara sisådär 80.000 men resten håller ju tongue

712 Inlägg
17 juli 2008
men saab är ändå saab.. dom kan sin grej med turbo big_smile

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

Kalaskillen
246 Inlägg
17 juli 2008
Skulle nog satsa på Audi, visseligen är dom en aning dyrare i andrahands värde än vad saab är, men värd varje krona!

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!

517 Inlägg
17 juli 2008
Saab om du ska trimma lite lätt. MEN, ska du plocka 300+ så tror jag Audi håller bättre.. Detta trots att jag själv äger en Saab.

Stålverksarbetare
372 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
Tack för alla snabba svar! smile
Får ta mig en rejäl funderare på vad som är intressantast

127 Inlägg
17 juli 2008
ErikAxelsson skrev:
Saab om du ska trimma lite lätt. MEN, ska du plocka 300+ så tror jag Audi håller bättre.. Detta trots att jag själv äger en Saab.

300+ är inga problem för en kortmotor i bra skick. bottendel pallar 400+, du knäpper 500 med bara kolvbyte.

260 Inlägg
17 juli 2008
först och främst så har ju audin quattro...

1 867 Inlägg
17 juli 2008
Audin är i det närmaste skottsäker, mer än vad man kan säga om en såndär saab.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Körv
3 535 Inlägg
17 juli 2008
Kolla in min kärra så förstår du nog vad jag föredrar.. Psst! Det är audin smile

Truckdriving Man

2 164 Inlägg
17 juli 2008
Lådorna finns de ju dom som pallar nu.
Sen har vi motorn som ska hålla för 400+ sen är de dags att fixa lite.
De går ju att få ut 500+ med orörd motor men då är de frågan hur länge de håller.
Mitt tips är ändå saabs kort motor för har du bara grejer som håller för dom effekter du plockar ut ur motorn så är de inga större problem sen.
Växelådan är ju garanterat då som bör bli en förstärkt istället.

MVH

F

127 Inlägg
17 juli 2008
Koop skrev:

Pengarna du lägger på en bottendel i audin, lägger vi på en annan drevsats till lådan smile

Quattro snor mycket effekt och lägger på vikt, fwd är överlägset uppe i fart. Men det är en helt annan diskussion. smile

Saabvilde!
1 708 Inlägg
17 juli 2008
beatone skrev:
Koop skrev:

Pengarna du lägger på en bottendel i audin, lägger vi på en annan drevsats till lådan smile

Quattro snor mycket effekt och lägger på vikt, fwd är överlägset uppe i fart. Men det är en helt annan diskussion. smile

Exakt! Bra sagt! smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Sök