2902
Sök

Tändning, vad har din bil för tändinställning?

527 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Jag kontrollerade tändingen på min Matiz idag (förtändning med stroboskop).
Jag tyckte det var svårt att få till det, markeringen var ju inte blyfast, utan hoppade fram och tillbaka lite hur som, hoppade mellan typ 9-14 grader är det vanligt att den gör så?

Enligt vad jag kan förstå utifrån min manual så ska den stå 10 grader TDC (top dead center), låter inte det som ganska lågt ställd tänding?

Med hur många grader ifrån sitt rätta värde börjar en motor som regel gå dåligt?
Hur beter den sig då?

Vad har du för tändinställning på din bil? hur många grader?

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 juli 2008
Förmodligen menar du 10 grader före (before) tdc (btdc)
Från motor till motor. 10gr btdc är inte så sent. Däremot kan man ofta tjäna några hästar på att ställa den tidigare. Hondas och Mazdas småmotorer vinner massor på tidigare tändning. Passa bara så det inte spikar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

48 Inlägg
18 juli 2008
Alla motorer har olika värden om man nu ska mäta på tomgång, men om tomgången är lite för hög/låg stämmer inte värdet i stroboskopen.......

Att värdet vandrar kan bero på många saker, lite tjuvluft, gammla tändstift, slitna ventillyftare etc etc....

vill du optimera tändningen ska du ställa in den på mycket högre varv......

Vrid fördelarlocket mot rotorns rotationsriktning tills det spikar, sen vrider du tillbaka tills det slutar spika....

spikningarna är lättast å höra om du kör sakta på en hög växel och trycker gasen i botten...... 30-40 km på 5 ans växel

min motor ska ha 10-12 graders förtändning orginal, men jag har ärligt talat inte en aning om vad den ligger på nu, har ställt in den så att jag har 35 grader vid 3000 rpm.......då drar motorn optimalt

Sök