5183
Sök

Förhindra brus i bilder?

Besserwisser
263 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
matteeee skrev:
Siqqe skrev:
oxigen-graphics skrev:
Ställ om din D40x så att den inte ställer om sig själv i ISO tal. Kan vara det som är felet. Vid dåliga ljusförhållanden vill kameran öka ISO tal för att inte man skall få skakningsskärpa och då får man gryniga bilder. Kör manuell iso, 100 eller 200 och använd stativ vid dåliga ljusförhållanden. Det är mitt tips.
///Peter

Ja, det är precis vad jag gör. Men lägsta ISO hos D40 är 200. Kan ställa mellan auto, 200 och uppåt. Stativ används i princip alltid. Men bilderna verkar bli bra nu. Anledningen till bruset var antagligen polfilter i samband med mindre optimala inställningar i kameran.

Tack alla!

D40x har ISO 100, men på D40 är 200 lägsta ISO-tal. En av några få grejer förutom 6 vs 10MP som skiljer..

Jaha, på så vis. Men jag är nöjd med bildkvaliteten nu så det får duga. När jag har lärt mig denna kameran fullt ut så får det bli en värre Nikonmodell senare.

Miklen
23 juli 2008
..polfilter bör ju inte ha så mycke med att göra alls eftersom kameran mäter ljuset TTL (Through The Lens) å den borde anpassa efter det. Långa slutartider kan vara en bov på vissa kameror..

Testa gör så här.. Fota några dagar på ISO800 .. sen går du tebax te 200 å vips så tycker du inte att bilderna är så brusiga big_smile billigaste sättet iaf hehe

Sök