2422
Sök

Programvara till shiftlight???

Kapten
65 Inlägg
8 april 2006
Trådstartare
Är det någon som besitter en kunskap, att programmera ett shiftlightprogram??? Ic kretsen är en pic 16F84. Eller någon kanske råkar ha en mer avancerad ritning och program för flera "lampor" som ska lysa, typ F1 shiftlight...

Vore väldigt bussigt, då jag föredrar och tycker det är skoj att tillverka mig egna grejer.

Har just beställt prylar för att löda ihop en lambda mätare... kostade ca 150 spän!

Vägverket förstör våra bilar!
& Försäkringsbolagen diskriminerar ungdomar!!!
:mad:

Kapten
65 Inlägg
9 april 2006
Trådstartare
Ingen som har något eller kan något?

9 108 Inlägg
9 april 2006
Shiftlights är ju nästan gratis.. Orka programmera själv, känns som om det är lika bra att köpa en för 500 spänn istället för att lägga ner X antal timmar och köpa material o skit!?

1 741 Inlägg
10 april 2006
jag har gjort en för ett par år sedan.. men en sak måste ändras på den annars funkade den väldigt bra men då är det ju vid ett bestämt varvtal den lyser rött och vid spec den är gul m.m .m.m så koden är ju inte direkt plug & play.. men ska försöka hitta den koden igen och kolla lite.. det kanske passar ditt chip.. har inte en aning.. som sagt. var ett tag sen jag gjorde den.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

517 Inlägg
10 april 2006
lånar tråden lite.... Någon som har tillverkat en växel-indikator eller vet var man kan köpa får en mindre slant.
Finns ju säkert att köpa från någon wrc-bil eller rally-bil, men det kan ju vara allt annat än billigt.

90 Inlägg
10 april 2006
Beror på vad man menar med växlingsindikator. Om den skall indikera växlingspunkt eller visa vilken växel som ligger i.

/Göran

är inte växel-indikator och shift light samma sak?? tongue

517 Inlägg
10 april 2006
Vad jag har för mig så är shift-lighten till för att lysa/blinka till vid ett lämpligt varvtal att växla upp.
Växel-indikatorer brukar ju oftast sitta på tävlingsbilar med sekventionella låder för att föraren ska kunna hålla reda på vilken växel som är i genom en liten digital display.

iofs hade man kunnat tillverka en simpel/budget växel-indikator med hjälp av lite strömbrytare eller liknande i växelfören som slås av och på genom att växel-spaken ligger mot knapparna i olika växelägen och indikerar vilken växel som är i =P

Kanske någon elektriker här inne som har någon lite mer stabil idé...?

10 287 Inlägg
10 april 2006
Moped....

Översätt "Shift-Light" till svenska.

Shift = kan betyda Växla
Light = kan betyda Indikator

Ergo: "Växlingsindikator".

Så det kan ha två uttolkningar.

/Göran

Ghost_Face skrev:
Vad jag har för mig så är shift-lighten till för att lysa/blinka till vid ett lämpligt varvtal att växla upp.
Växel-indikatorer brukar ju oftast sitta på tävlingsbilar med sekventionella låder för att föraren ska kunna hålla reda på vilken växel som är i genom en liten digital display.

iofs hade man kunnat tillverka en simpel/budget växel-indikator med hjälp av lite strömbrytare eller liknande i växelfören som slås av och på genom att växel-spaken ligger mot knapparna i olika växelägen och indikerar vilken växel som är i =P

Kanske någon elektriker här inne som har någon lite mer stabil idé...?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

517 Inlägg
10 april 2006
hittade en hjälpsam sida för att konstruera egna digitala växelindikatorer.

http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b4059/gear/index.htm

Kapten
65 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
Tack... det är ju C++ språk.. kan jag lite lite knapert... men ska försöka... Det är ju det roliga att göra saker själv, inte att köpa och visa sig oduktig... =O)

Sök