Hjälp med topplocket!!

Fawkes GBR = Galning bakom ratten
27 juli 2008 · 69 Inlägg

Hejsan!

Jag har en Golf II -91 med insprut.

Jag har bytt toppackningen idag och nu undrar jag över hur många kilon muttrarna ska sitta åt med.

Är det någon som vet det, så snälla hjälp mig!

Avundsjuka är att se någon annan lyckas med det du själv inte klarar.
hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
27 juli 2008 · 744 Inlägg

hittade nått till golf men vete fan om det stämmer ....

Install the remaining bolts. Tighten them in three stages using the tightening sequence shown in the illustration. Cylinder head tightening torque is 54 ft. lbs. (75 Nm). If equipped with 12-point bolts, tighten to 54 ft. lbs. (73 Nm), then tighten them 1/4 turn more

Mitsubishi Evolution 4 "Pruppen" (1997)
BMW 525 i "20.000 milarn" (1993)
BMW 325 i (1991)
Fawkes GBR = Galning bakom ratten
27 juli 2008 · 69 Inlägg

Ok. Fattade ju inte mycket. Blir svårt att översätta allt till rätta tryck ändå, för det finns ju fan 1000-tals tabeller på nätet.

Avundsjuka är att se någon annan lyckas med det du själv inte klarar.
Markus_MR2
27 juli 2008 · 761 Inlägg

Jokkelajnen skrev:
Ok. Fattade ju inte mycket. Blir svårt att översätta allt till rätta tryck ändå, för det finns ju fan 1000-tals tabeller på nätet.

Uhh? kilo.. Dragmoment anges alltid i Nm.. Så alla momentnyklar har Nm som skala, iaf de jag har sett.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
AeroMalm BMW fantast
27 juli 2008 · 1 172 Inlägg

hewra skrev:
hittade nått till golf men vete fan om det stämmer ....

Install the remaining bolts. Tighten them in three stages using the tightening sequence shown in the illustration. Cylinder head tightening torque is 54 ft. lbs. (75 Nm). If equipped with 12-point bolts, tighten to 54 ft. lbs. (73 Nm), then tighten them 1/4 turn more

dra först dem 75 nm sen 1/4 varv till... erl 90 grader som man säger.... man ska väl dra i en speciell ordning med. alltid olika på olika bilar, men man brukar börja i mitten och sen spänna utåt i sixsack typ...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang