9097
Sök

Volvo Duett, All EL slutade fungera och den laddar inte upp batteriet.

94 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
Hejsan, var ett väldigt problem med duetten i natt när jag skulle åka hem så tyckte jag att det började lysa väldigt dåligt, så tittade jag på volt mätaren som stog på 10 volt ist för 12, det roliga va att allt elektroniskt har funkat prickfritt till den natten. det va väldigt och då merar jag VÄLDIGT fuktigt på gränsen till regn, har kört i regn förut utan problem  men jusn nu när det vart fuktigt så sluta allt att funka.

voltmätaren sjönk mera och mera tillslut slocknade framlysena helt , sen positionslysena , sen sterion sen instrumentpanelen, vinrute torkarna såg ut som om att dom gick i slowmotion, sen stannade dom med. ungefär 5mk hemifrån började den blödra och mistända som fan men som tur va så va det neförsbacke så jag kunde rullstarta den igen efter som bateriet va dött, men det konstigaste av allt kommer nu att jag har nu neon inne i bilen och dom funkade konstigt nog.

men i morse när vi startade den på startkablar så visade voltmätarnen 0 heela tiden även fasst vi lät den stå på i hen halvtimme blev det ingen skilnad på volten... 

har Någon en aning om vad som kan ha hänt med duetten? lite hjälp skulle sitta jävligt fint big_smile tackartackar på förhand smile

1 079 Inlägg
28 juli 2008
laddningsreläet/kolen kanske enkelt bytt och inte så farligt dyrt
Senast redigerat av Madhouse (28 juli 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

21 761 Inlägg
28 juli 2008
Börja med att ladda upp batteriet, det är ingen mening att göra felsökningar ifall batteriet är dåligt laddat.

Kolla sedan batterikablarna, det går väl en jordfläta ner till karossen och även en jordfläta mellan kaross och motor tror jag. Skruva loss dem och slipa plåtrent innan de sätts tillbaka. Är flätorna i dåligt skick så byts de ut.

Kika sedan på kablarna omkring laddrelät och generatorn så att det inte är trasigt eller glappt.
Senast redigerat av Drönirettab (28 juli 2008)

94 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
Madhouse skrev:
laddningsreläet/kolen kanske enkelt bytt och inte så farligt dyrt

Ska testa det (: tack för svaret! big_smile

94 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Börja med att ladda upp batteriet, det är ingen mening att göra felsökningar ifall batteriet är dåligt laddat.

Kolla sedan batterikablarna, det går väl en jordfläta ner till karossen och även en jordfläta mellan kaross och motor tror jag. Skruva loss dem och slipa plåtrent innan de sätts tillbaka. Är flätorna i dåligt skick så byts de ut.

Kika sedan på kablarna omkring laddrelät och generatorn så att det inte är trasigt eller glappt.

jaa, jag ska kolla jorden. jag va och kikade runt bland alla kablar i dah men hittade inge glapp..

snart lessnar jag och slänger i en orginal B20 smile

Sök