5273
Sök

Problem med 740 turbon igen, ryker svart på tomgång

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
Ja sist den gick konstigt och rök som fan så var det IC som jag hade skjutit.

men denna gången är det lite annorlunda.

den går lite konstigt på tomgång, håller samma varvtal med verkar gå lite ostadigt, och så ryker den lite svart, ganska mycket ibland,

men när man kör med bilen så går den som den ska,

men igår skulle jag vända i en korsning, svängde då max till vänster och vände.

och då verkade den helt orkeslös presis när jag vände, kändes som den höll på att dö.

Vad kan felet vara denna gången?

1: det är nästan full tank
2: NEJ jag har inte tankat Diesel:P

Skogsmålare
630 Inlägg
28 juli 2008
Jag hade kollat över alla slangar/rör till och från IC:n.  Man får ju dessa symptom om man har läckage.

men det som talar mot det är att den går bra när du kör med bilen ....hmmm 

man kolla över slangar/rär ocg skarvarna på IC.  Har du tryck mätare i bilen kan då åxå se om du får normal laddtryck vid körning.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
jynsa skrev:
Jag hade kollat över alla slangar/rör till och från IC:n.  Man får ju dessa symptom om man har läckage.

men det som talar mot det är att den går bra när du kör med bilen ....hmmm 

man kolla över slangar/rär ocg skarvarna på IC.  Har du tryck mätare i bilen kan då åxå se om du får normal laddtryck vid körning.

IC:n är hel, provtryckte den igår nämnligen, slackarna är hela, och den laddar som den ska!

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
28 juli 2008
kollat ifall det är dålig kompression i nån cylinder ? kolvringar som är dåliga kanske ?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
hewra skrev:
kollat ifall det är dålig kompression i nån cylinder ? kolvringar som är dåliga kanske ?

nej det har jag inte kollat, men dom har bara gått 100 mil så borde inte vara något fel på dom:P

Teddan
2 495 Inlägg
28 juli 2008
finns motorer som rasat fortare än 100mil wink

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

744 Inlägg
28 juli 2008
Rooth07 skrev:
hewra skrev:

nej det har jag inte kollat, men dom har bara gått 100 mil så borde inte vara något fel på dom:P

hehe okej det är klart då,men det skadar inte och kolla iaf wink bara å provtrycka wink

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
hewra skrev:
Rooth07 skrev:
hewra skrev:

hehe okej det är klart då,men det skadar inte och kolla iaf wink bara å provtrycka wink

Nae, kanske skulle kolla det,, men om vi säger att det inte är det som är felet?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 juli 2008
helt säker på att turbon är fräsh?  de brukar börja ryka svart när de har sätt sina bästa dagar lr då de får för mkt olja

744 Inlägg
28 juli 2008
volvo_dude skrev:
helt säker på att turbon är fräsh?  de brukar börja ryka svart när de har sätt sina bästa dagar lr då de får för mkt olja

brukar väl också kunna ryka vit om turbon har farit ?

sen prova komp testa tar ju bara 10 min smile

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
Vad jag vet brukar det ryka blått när turbon gått.

men men, problemet är löst nu iaf, Tänkte jag skulle kolla tändstiften.
Tog bort stiftet från cylinder 2, och när jag skulle ta bort stiftet från hylsan så var stiftet i 2 bitar.
Så bytte alla stift och nu går den redigt igen=)

Sök