Spela upp ljud me laptop, PROBLEM!

kostas89
27 juli 2008 · 9 Inlägg

Hejsan allihopa, jag har ett problem som ingen annan på denna planet verkar ha och jag blir tokig!

Vad jag vill:
Jag vill spela upp musiken i min bil med en laptop, de ska vara 4 högtalare och 2 basar(=oviktiga i detta fall)

Problemet:
Jag har ett slutsteg som är lite av den äldre typen ,"Philips DAP 600" 4-kanaligt.
När jag kopplar in min bilstereo dvs huvudenhetens(observera att huvudenheten inte ska användas utan har den bara som test) lågnivå så spelar allting jättebra men sen när jag vill spela upp via datorn så låter de bara krack krack krack till beatet på låten (om ni förstår vad jag menar). summa sumarum de låter skit när man spelar upp de med laptopen.

Det jag har testat:
Till att börja med så har jag en sån kabel som går från 3.5 mm jacket på datorn till 2 RCA kontakter som jag ansluter till stegets input på bilen. Jag har även mätt volten på lågnivå från min huvudenhet och från datorn och det verkar som att volten från min dator verkar vara det dubbla som lågnivån är (~0.3V vs ~0.6V).
Jag har även testat att skruva på volten på steget (tror den kallas för Gain eller nåt), den går att ställa in på allt mellan 0.1V och 2V. Inget däremellan funkar, däremot så låter de högre men också sämre på lägre volt.
Vill också lägga till att jag har testat att spela upp musiken med en mp3spelare vilket inte heller fungerade...


Sådär det va nog allt! hoppas ni orkade läsa mitt problem och har en lösning på det för jag blir tokig!

DusanMandick Random Hero
27 juli 2008 · 4 047 Inlägg

har du equalizer på datan ? o ställt in den på asmkt bas o steget på mkt bas osv så brukar de bli skit dåligt ljud, typ som o ta en mp3 i aux o ha as högt ljud o mkt bas på den o mk bas på steroen så blir de kasst ljud, enda ja kommer på nu som kan va knas tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
kostas89
27 juli 2008 · 9 Inlägg

nej, har testat me 3 olika datorer och 1 ipod!! jag blir tokig sad

Rowe
27 juli 2008 · 58 Inlägg

har du resistans mätt lågnivå kabeln ?

kostas89
27 juli 2008 · 9 Inlägg

inte riktigt säker på hur jag ska göra det? testade att ställa in på ohm (20) och sen mätte men de stod bara
1, testade bara när det var avstängt...
berätta gärna hur man mäter så går jag och gör det nu! smile

Alpinabiturbo Kulan
27 juli 2008 · 1 435 Inlägg

Låter som om kabeln är felaktig..

BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
kostas89
27 juli 2008 · 9 Inlägg

Vilken kabel menar du då?  jag antar att du menar 3.5 till rca kabeln, den har funkat förut så jag antar att den funkar nu också men det ska testas för att eliminera den möjligheten!

ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 juli 2008 · 8 744 Inlägg

Låter som det vanliga felet, klent ljudkort i datorn och väldigt högt ställd volym! Gå in i volymkontrollen och ställ ner Wave volymen till ca 70% eller strax där under, och försök hålla system volymen och mediaspelarens volym under 75% också så ska du se att ljudet blir bättre. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
k1mm0 tokfrans
27 juli 2008 · 982 Inlägg

har du delat mellan högtalarna och basen i steget?

om du kör på tex 100% volym i winamp så kommer ljudkortet att dista satan

mvh kim

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
decib3L Körv
27 juli 2008 · 3 535 Inlägg

han hade ju redan provat med andra datorer och en iPod.

Truckdriving Man
k1mm0 tokfrans
27 juli 2008 · 982 Inlägg

en normal Huvudenhet har delning för sub osv. som man inte får om man enbart kör en 3.5mm kabel från en dator in i ett slutsteg.. kan vara där problemet ligger när allat spelar alla register

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
kostas89
27 juli 2008 · 9 Inlägg

Tack för alla svar!
ja ska testa igen och sänka wave osv på datorn!

det där med att den spelar upp allting och de som k1mm0 sa tror jag inte är problemet då jag har testat ställa in datorn till 4 kanaler och dragit fler kablar från datorn (dvs från gröna och oranga kontakten på datorn).

Lifeabuser
28 juli 2008 · 427 Inlägg

Kan du inte spela via bilstereon och ta datorns kabel (RCA/3.5mm stereopropp) och plugga in i bilstereon bara för att se om det funkar. Tror att problemet är (som k1mm0 skriver) att den inte delar på frekvenserna utan skickar alla frekvenser både till bassteget och högtalarsteget. Om du inte har högpass/lågpassfilter på stegen kommer nog högtalarna att "vilja" spela upp ljudet (inte säker där) och även därav att det blir skränigt och sprakar. Mest lite spekulation inte ljudexpert, men problemlösare! Då det funkar med bilstereon så lutar det ju åt att källan för musiken är fel. Så genom att spela datorn genom huvudenheten så eleminerar du i alla fall att låtarna på datorn är kass, samt att du får anta att datorn helt enkelt inte kan driva det som du beskriver nu.
För även om du delat upp det på 4 kanaler så kommer ju alla frekvenser att spela på alla högtalare om du inte har en separat lågnivåutgång (vilket borde bli 5 kanaler för din del).

Hoppas jag inte tänkt fel eller strulat till det för dig. Lycka till!

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!
kostas89
29 juli 2008 · 9 Inlägg

Nu har jag varit och testat både Waven och alla inställningar på både dator och steg... Det vill bara inte funka!
Min bilstereo har ingen aux tror jag tyvär, däremot har steget det och jag har testat olika inställningar med både högpass/lågpass

verkar som att jag får ta och åke till BRL/MDS och kolla med dom vad dem tycker och se om dom har någon förstärkare som funkar till det jag behöver!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang