4098
Sök

Baslåda (behöver hjälp)

Master of the obvious
636 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#1
tjaba. har tänkt börja byggt en låda till min e36 coupe.
jag har 4st 10" MGR basar och tänkte använda dom på nått kreativt sett,
dock så har jag ingen aning hur man räknar volym och allt som behövs
innan man börjar bygga.

på basarna står de:
MGR
25 PP 20
6 ohm
25-1210
"maid in taiwan" tongue

och då hade jag tänkt mig att ni skulle kunna fixxa fram en låd volym åt mig
om ni skulle vara snälla, slutsteg har jag på 400w. HAr även
sökt på det sätt jag kan och inte fått fram något.

tack på förhand wink

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

I got Dubs!
2 423 Inlägg
28 juli 2008
#2
Det är väl för hemmabio. Finns det steg för 6ohm i bilen?


Master of the obvious
636 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#3
jo de e sant men jag har sett flera som kör på 6 ohm, dock så är jag inge profs på detta me bilsterio

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

21 761 Inlägg
28 juli 2008
#4
Står det bara "25 PP 20" på basarna, står det inte "25 PP 20A" på dem?
Konen är rund, det vet jag, men är de runda eller fyrkantiga i själva chassiet?

Jag har parametrar på MGR:s basar i mitt lådberäkningsprogram, dessutom har jag datablad på de äldre basarna med fyrkantiga chassien. smile
Senast redigerat av Drönirettab (28 juli 2008)

Master of the obvious
636 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#5
hoppas detta är till större hjälp, men det står bara 25 pp 20 på dom, det är ett par äldre högtalare.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64004/tn_414668_o5j03b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64004/tn_414669_2tslrw.jpg

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

21 761 Inlägg
28 juli 2008
#6
Aha, då handlar det som sagt om de äldre modellerna med fyrkantiga chassien. smile  Tyvärr verkar det som att jag bara har parametrar till de lite nyare basarna (artnr 25-1219) när jag kollar igenom alla datablad, men kanske parametrarna stämmer någorlunda ändå.

Man kan iaf säga att de passar bäst i sluten låda med tanke på ett högt Qts. Tex 150 liter sluten låda till alla fyra basarna och en hel del dämpning, men jag är tveksam till ljudkvaliteten. De har inte så stort X-max, dvs konen kan inte röra sig så mycket innan den bottnar och låter dåligt.
Senast redigerat av Drönirettab (28 juli 2008)

Master of the obvious
636 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#7
Jo i en slutenlåda kan jag också säga att dom passar bäst i dom det var det jag tog dom ifrån, men om jag köra på 2st basar, blire 75 liter då eller?  och vad kan jag göra åt att dom bottnar? är helt ny på de här som du kanske märker tongue

edit: behöver inte vara nå tävlings kvalitet på ljudet, bara de räcker till att spela rock cool
Senast redigerat av Marqus (28 juli 2008)

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

736 Inlägg
29 juli 2008
#8
Ja, två stycken kan du halvera volymen. Tänk på att om du seriekopplar dem så får du 12 ohm vilket är lite tungdrivet (bra för ljudkvalliteten i och för sig) men parallellt blir det 3 ohm. Kontrollera så slutsteg klarar ner till 3 ohm.



Sök