6592
Sök

Vattenpump volvo 850??

206 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
Tja.

Idag så när jag skulle starta motorn efter ca 10 minuters körning (motorn var helt varm) så kom det ett väldigt konstigt ljud från motorn, typ som när en nyårsraket "fräser" (svårt att förklara) det va inte där när jag körde precis innan. När man varvade motorn började det susa precis som det låter när en turbo laddar typ. Det lät som ljudet kom från framsidan av motorn ungefär eller lite till vänster (vattenpumpen?). Jag tog en pyttesväng på parkeringen för att se om ljudet försvann, det gjorde det inte och så märkte jag att ABS-lampan lös och hjulen låste sig mycket riktigt när jag bromsade hårt.

Dessutom slutade stereon fungera när motorn är igång, den funkar bara när motorn är avstäng :S

sen när jag stannade till igen så började det typ rassla lite i motorn så jag kastade mig på nyckeln och stängde av.

För en vecka sen märkte jag att den hade läckt ganska mycket kylarvätska, så jag fyllde på och körde i små omgångar för att sen om den har läckt något mer, sen dess har jag väl kört en 40 mil utan att det läckt en droppe, senast i förrgår kollade jag.

Nu idag hade nivån sjunkit från ungefär MAX ner till MIN, det hade droppat ganska mycket under bilen där jag stog så det hade nog börjat läcka plötsligt.

En kompis tror att det är vattenpumpen som har gett sig, vad tror ni?

Och hur fan skulle det få abs:en att lägga av och stereon inte fungera när bilen är igångsatt?

Vääääldigt tacksam för svar!
MVH Albin
Senast redigerat av Grodan74 (27 juli 2008)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
27 juli 2008
Är det Bmw eller Volvo du snackar om tongue? Kanske borde skriva Volvo 850 på rubriken till din tråd smile

C H E V R O L E T <3

206 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
hehe självklart tongue Det är en Volvo 850 GLT smile

8 297 Inlägg
27 juli 2008
Vattenpumpen verkar troligt. Att abs-lampan lyser kan bero på låg batterispänning, det skulle förklarar stereon. ABS-lampan indikerar inte bara fel på själva bromssystemet.

206 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
Okej menar du typ att generatorn har gett upp på samma gång eller? Och att ABS:en får för lite ström? Är jag helt ute och cyklar lr?tongue

blacken
27 juli 2008
Att ABS lampan lör vid aktuellt tillfälle kan bero på att du höll för låg fart för att sytemet ska aktiveras..

8 297 Inlägg
27 juli 2008
Grodan74 skrev:
Okej menar du typ att generatorn har gett upp på samma gång eller? Och att ABS:en får för lite ström? Är jag helt ute och cyklar lr?tongue

Teoretiskt möjligt, men tveksamt, kan va nåt annat med, men eftersom stereon dog samtidigt.... Men det enklaste är att läsa ut felkoderna för abs-systemet så ser du ju. Kan ju som blacken sa att du inte åkte tillräckligt fort eller att nåt orelaterat uppöstog precis samtigt.

206 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
Okej joo det kan väl kanske vara slump, jag startade aldrig om motorn nån gång heller. Men ABS-lampan har alltid slocknat efter några få sekunder oavsett om bilen står stilla eller inte, dock har jag aldrig tänkt på om ABS-en arbetar i låga hastigheter..
Felkoder ska jag läsa, det har varit på gång ett bra tag ändå (SRS-lampa) tongue

Fortsätt gärna langa fram era teorier smile

Jag vet förresten inte exakt hur de olika komponenterna sitter på motorn, men skulle vattenläckaget kunna ha orsakat något elfel tror ni?

Tack för svaren

4 824 Inlägg
28 juli 2008
Nej, vattenpumpen sitter på baksidan av motorn.
Hur man läser av felkoder på 850 92-95 hittar du bla i den här tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=77664

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

519 Inlägg
28 juli 2008
Christian S skrev:
Hur man läser av felkoder på 850 92-95 hittar du bla i den här tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=77664

vattenpumpen drivs av kamremmen..säger att det är fram på motorn där kamrem är,,,1:ans cylinder börjar där med.........

4 824 Inlägg
28 juli 2008
harman1 skrev:
Christian S skrev:

vattenpumpen drivs av kamremmen..säger att det är fram på motorn där kamrem är,,,1:ans cylinder börjar där med.........

Jag vet väll med att den drivs av kamremen men den sitter fortfarande på baksidan av motorn mot torpedväggen wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

blacken
28 juli 2008
Christian S skrev:
harman1 skrev:
Christian S skrev:

Jag vet väll med att den drivs av kamremen men den sitter fortfarande på baksidan av motorn mot torpedväggen wink

Det är ju motorns högra sida.. tongue
Senast redigerat av blacken (28 juli 2008)

206 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
så vi kan utesluta att vattenpumpen påverkar elsystemet eller tvärtom? tongue

Några förslag? smile

MVH Albin

206 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
Jag kom bara på en idé, den kanske är helt galen, men jag vet inte..

Jag har haft misstankar om att vattnet har läckt från kylarslangen som sitter bredvid servo:n, och jag kollade lite på kylarvätskenivån och såg att den har sjunkt till samma nivå som kylarslangen befinner sig, det har det gjort varje gång det har läckt faktiskt. (det slutar ju läcka om läckhålet ligger över vattennivån eller hur? smile )

Skulle läckande kylarvätska ner på generatorn kunna orsaka det vinande ljudet och de elproblemen och det rasslet jag fick innan jag stängde av?
Senast redigerat av Grodan74 (30 juli 2008)

206 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
kan väl säga att det är fixat. En jordkabel till motorn var av, enda felet vi kunde hitta, bara vattenläckaget kvar nu

MVH Albin

Sök