4182
Sök

2-vägs el 3-vägs System (2 sitsig sportbil)

424 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har inskaffat mej en Toyota MR2'a för 2v sedan!
Supernöjd me allt, förutom att ena högtalarn på passagerar sidan är spräckt hmm

Så mitt lilla kommande projekt är att uppgradera ljudet lite, men vet inte vad jag ska välja.... roll

Bilen har följande högtalarelement (org):

2 x diskanter (innanför spegel-kåporna)
2 x 6,5'or      (dörrarna, troligen koaxial mej ej 100% säker)
2 x 4'or         (snett bakom stolarna, koaxial där me är min gissning)

Bilen ska få en kolfiber-bantning framöver så jag skippar nog baslåda, 6x9 mm.. för att inte dra på massa extra tyngd i den!

Så frågan är, vad ska jag stoppa in för system\element i bilens original platser... 2-vägs system, 3-vägs system el bara nya koaxialer? hmm

Vill ha ett rent o fint ljud me ändå lite tryck wink ..utan att lägga på massa extra kilon smile

Gillar att ljudet omsluter en (som det är nu, trots den spräckta högtalaren) så ska jag inskaffa ett 3-vägs?

Vill bara tillägga att motorn sitter bak, så de kommer massa ljud fr den pga mitt öppna bamse-filter & sport-system... därför är jag tveksam att bara satsa på ett 2-vägs fram system för motorljudet kommer ta över tror jag!

Tacksam för alla tankar, tips & ideer wink

Cheers mate smile

5 852 Inlägg
31 juli 2008
#2
Skulle vilja råda dig om att köra 6,5" kitsystem fram och 4" koaxialer och ev. ett 4-kanals slutsteg beroende på lite på din budget.


Lycka till

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Saaboholic
3 129 Inlägg
31 juli 2008
#3
samma som ovan stående fast ev med extra diskant och med 6x9or.. dom väger inte såååå mycket som du tror..

"Liberty of thought is the life of the soul"

424 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#4
tujbo skrev:
Skulle vilja råda dig om att köra 6,5" kitsystem fram och 4" koaxialer och ev. ett 4-kanals slutsteg beroende på lite på din budget.


Lycka till

Tack smile

Men blir de inte lite "krock" i ljudet då?

Min tanke va: diskanter fram, 6,5 bas i dörrarna & 4" Mellanregister bak!

Hur låter de tycker du\ni?

424 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#5
hedley skrev:
samma som ovan stående fast ev med extra diskant och med 6x9or.. dom väger inte såååå mycket som du tror..

Saken är att har ingenstans o lägga 6x9'orna, utan o behöva offra platserna bakom sätet där targa-taken ska stå smile

Därför lite klurigt de här wink

5 852 Inlägg
31 juli 2008
#6
Tycker du ska köra med minimalism när det gäller antal högtalare sen så tror ja inte det kommer bli bra för att mellanregistret hamnar för långt ifrån diskanten och du får nog en väldigt konstigt ljudbild som inte blir nått kul att lyssna på smile

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

6 851 Inlägg
31 juli 2008
#7
Jag har redan föreslagit för dej om vad som kommer låta bäst kvalitéts mässigt.
Det är 6½" och diskant.!
Som Tujbo skriver, din ljudbild kommer bli helt åt ***** fel, om du inte har en CD med tidskomp samt är extremt bra på att använda den wink


424 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#8
tujbo skrev:
Tycker du ska köra med minimalism när det gäller antal högtalare sen så tror ja inte det kommer bli bra för att mellanregistret hamnar för långt ifrån diskanten och du får nog en väldigt konstigt ljudbild som inte blir nått kul att lyssna på smile

Hmm.. de e lite klurigt de här smile

Avståndet mellan diskant -> mellanregister är ca 1m kan jag tänka mej och båda sitter ihöjd med mina axlar på ett ungefär..

Men kan man inte fixa till inställningarna i efterhand fr huvudenhetens EQ??

5 852 Inlägg
31 juli 2008
#9
Nej inte med eq skulle KANSKE gå med en enhet som har "tidkompensering" men ja tror inte det bli bra.

Ett 2-vägs system låter fortfarande riktigt bra i den bilen.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg


Sök