4166
Sök

Hjälp Lådberäkning 744 Sinus Live SL-A1500/ 2stCarPower Blackbass 4ohm

Fire And Silk
2 254 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#1
Hejsan, undrar hur man skall koppla så att man får dessa basar i 4ohm, jag behöver även hjälp med lådberäkning:
http://www.ltt-versand.de/shop/images/131500A.jpg

Blackbass 10" basen är försedd med dubbla talspolar på 4Ω och en kon av kolfiber uppbackat av kraftiga magneter!
Rekommenderade lådvolymer:
Sluten låda 25L
Portad låda 45L

Impedance (Z) 2 x 4Ω
Resonant frequency (fs) 32Hz
Max. frequency range f3 - 300Hz
Music power 2 x 250WMAX
Power rating (P) 2 x 175WRMS
SPL (1W/1m) 86dB
Suspension compl. (Cms) 0.19mm/N
Moving mass (Mms) 130g
Mech. Q factor (Qms) 7.20
Electr. Q factor (Qes) 0.46
Total Q factor (Qts) 0.43
Equivalent volume (Vas) 30 l
DC resistance (Re) 2 x 3,6/1 x 1.8Ω
Force factor (BxL) 10,5Tm
Voice coil induct. (Le) 2 x 0.7mH
Voice coil diameter 50mm
Voice coil former Aluminum
Linear excursion (XMAX) ±15mm
Eff. cone area (Sd) 325cm2
Magnet weight 90oz
Weight 5kg


Sinus Live SL-A1500 :
http://www.prohifi.cz/img/large/sinus-live-sl-a-1500-2.jpg
Effekt rms (1ohm): 1500w x 1 (THD 0.8%)
Effekt rms (2ohm): 900w x 1 (THD 0.4%)
Effekt rms (4ohm): 550w x 1 (THD 0.3%)
freqvens omfång: 10hz - 500hz
Ingångs känslighet: 200mv to 5v
Delnings filter: Ja (lowpass)
Variabel delningsfrekvens: Ja ( low-pass filter )
bass eq kontroll vid 45hz: Ja ( 0 to 12db )
platinum-plätterade kontakter: Ja
Storlek: (cm) 44,5(L)x6.2(H)x19,5(W)

Jag tänkt att ha dessa basar i en låda likadan som backes 744 låda, om det är bäst med basreflex eller sluten det vet jag inte, men om det är basreflex så är det bra om aeroporten gå igenom skidluckan.


Tack på förhan Mvh Markus
Senast redigerat av -Mackan- (31 juli 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

21 761 Inlägg
31 juli 2008
#2
Det ställe som du köpte basarna ifrån ska kunna ge förslag på bra låda som dessutom passar till din 740, det tycker jag. smile

Jag skrev fel förut (läste slarvigt) och ändrar texten en del.

För att koppla till 4 Ohms total impedans så seriekopplar du talspolarna på varje bas, sedan kopplar du in basarna till steget. Lämpligast är att koppla en bas till varje plus och minusterminal på steget, då undviker du risken för glappkontakt. smile

Steget har egentligen bara en utgång, men det sitter dubbla plus och minusterminaler för att underlätta inkoppling av tex två basar eller en bas med dubbla talspolar. smile
Senast redigerat av Drönirettab (31 juli 2008)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 juli 2008
#3
Dröni> Hjälper till med en schematisk bild:

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_4ohmDVC_4ohm.gif

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Fire And Silk
2 254 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#4
Tack för att du förklarade men skulle du kunna tänka dig att förklara just inkopplings biten lite mera noggrant gärna med bilder, för jag vill inte bränna sakerna jag just köpt smile

Tack på förhand smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#5
Lonefox skrev:
Dröni> Hjälper till med en schematisk bild:

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_4ohm.gif

Det där tackar jag för!! Med denna bild borde jag kunna koppla in utan att bränna hälften av utrustningen tongue

MVh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#6
Nu är det bara lådan kvar, någon som känner sig mannad medans jag hör med carbonize? (stavning?)

Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 juli 2008
#7
Du du vänta.....du har dubbla + och dubbla - på steget.
Gör såhär istället:
http://rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/1_4ohmDVC_8ohm.gif
Sedan kopplar du respektive bas till steget istället.
Kopplingsplintarna är kopplade parallellt inne i steget. Så det blir samma resultat men säkrare så som Dröni sade (missuppfattade lite där)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Fire And Silk
2 254 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#8
Lonefox skrev:
Du du vänta.....du har dubbla + och dubbla - på steget.
Gör såhär istället:
http://rockfordfosgate.com/rftech/woofe … C_8ohm.gif
Sedan kopplar du respektive bas till steget istället.
Kopplingsplintarna är kopplade parallellt inne i steget. Så det blir samma resultat men säkrare så som Dröni sade (missuppfattade lite där)

Dude, that was alittle bit more than i can handel,väldigt osäker när det gälle inkopplingen om jag gör som du nyss beskrev då kommer basarna inte att lastas i 8ohm? (eller om det är steget som lastas/driver)

Mvh Markus
Senast redigerat av -Mackan- (31 juli 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

21 761 Inlägg
31 juli 2008
#9
-Mackan- skrev:
Nu är det bara lådan kvar, någon som känner sig mannad medans jag hör med carbonize?

Jag antog att det var Carbonize som du köpte dem av. De kommer säkert att ge bra förslag, det finns dessutom någon från Carbonize här på forumet om jag inte minns fel. smile

Fire And Silk
2 254 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
-Mackan- skrev:
Nu är det bara lådan kvar, någon som känner sig mannad medans jag hör med carbonize?

Jag antog att det var Carbonize som du köpte dem av. De kommer säkert att ge bra förslag, det finns dessutom någon från Carbonize här på forumet om jag inte minns fel. smile

yes, en mycket trevlig person vid namn Tujbo smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

21 761 Inlägg
31 juli 2008
#11
-Mackan- skrev:
Dude, that was alittle bit more than i can handel,väldigt osäker när det gälle inkopplingen om jag gör som du nyss beskrev då kommer basarna inte att lastas i 8ohm? (eller om det är steget som lastas/driver)

Mvh Markus

Hehe, jag skyndar mig att skriva så jag hinner före Lonefox. wink

Båda anvisningarna kommer att fungera precis som du har tänkt det, den totala belastningen på steget blir 4 Ohm. Slutresultatet blir alltså samma oavsett vilken av kopplingarna du gör. smile

Fire And Silk
2 254 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
-Mackan- skrev:
Dude, that was alittle bit more than i can handel,väldigt osäker när det gälle inkopplingen om jag gör som du nyss beskrev då kommer basarna inte att lastas i 8ohm? (eller om det är steget som lastas/driver)

Mvh Markus

Hehe, jag skyndar mig att skriva så jag hinner före Lonefox. wink

Båda anvisningarna kommer att fungera precis som du har tänkt det, den totala belastningen på steget blir 4 Ohm. Slutresultatet blir alltså samma oavsett vilken av kopplingarna du gör. smile

Tack så hemskt mycket!! Det gäller även dig Lonefox smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 juli 2008
#13
Inga problem.

För att förtydliga lite till. Kolla NOGA på bilden du själv lagt upp.
Där ser du två plus och två minusanslutningar.
Kopplar du då båda basarna i serie och kopplar således in en på en minus och en plus och den andra basen på de utgångar du har kvar.

Plintarna är nämnligen redan kopplade paralellt inne i steget. smile

Dröni...jag BOR inte här....jag håller även på med ett eget projekt...även om jag räknar fel på tiderna ibland sad Som torktiden just nu.
Nåväl...en egen proj-tråd kommer senare när jag väl är färdig och bilen haft sin premiär.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg

Sök