Frågor om slutsteg (sinus live)

Nisse-h
29 juli 2008 · 202 Inlägg

Nisse-h skrev:

MrCalle skrev:

jonash skrev:
Det är lite konstigt att inte MrCalle svarar på denna enormt BASIC fråga om el. Men, jag utgår från att han missat det - för skulle han inte kunna så är det skapligt patetiskt...

Skall ge honom chansen att svara själv. Kan man inte sånt här som leverantör skall man inte hålla på med bilstereo utan då kan man istället räkna kassar på Ica.

/Jonas

Ärligt talat Jonas förstår jag mig inte på dina inlägg.
Att jag inte svarade på hans fråga om just detta kan bero på många saker.... okunskap inom området är dock inte fallet.
Jag hade för stunden inte tid men ett utlägg inom området så jag konsentrerade mig på det primära. Sen tycker jag att Lonefox inlägg beskriver frågan kort och konsist utan övriga utlägg.

Om det är någon av oss som sitter och räknar kassar på ICA så är det väll tyvärr du, du har ett företag som inte går runt trotts att du inte livnär dig på det?
Att hela tiden försöka misskreditera andra i branchen rimmar inte så gott, vissar bara att du har ett vist avund.
Lägg ner detta och visa att du inte är 16år längre så slipper du skriva "förlåt mig trådar" varje halv år.

Om nu MrCalle får sitt företag att gå runt så är ju det inte så konstigt.
Generalagent för en massa märken, säljer till ÅF samt har egen butik.
Hur skulle det funka om Pionner, DLS, m.m m.m skulle börja med näthandel dom oxå samtidigt som dom säljer till ÅF???

Ingen som var sugen att kommentera frågan om ÅF och butiker?

BAE BilstereoNörd
29 juli 2008 · 576 Inlägg

jonash skrev:

BAE skrev:

jonash skrev:

Du har fortfarande inte svarat på ursprungsfrågan.

Dessutom så är talspolens variation pga temperatur av en EXTREMT underodnad betydelse om man jämför med andra saker.

Du får en chans till. BTW, jag har aldrig sagt att du inte kan, men du kan ju undanröja alla tvivel med och inte bara snacka kring ämnet. Det är ju bara att skriva hur mycket ström och spänning det blir i kretsen! Nominellt.

Och ja, jag står för att om du eller annan så kallad seriös person i branschen inte kan räkna ut detta så är det ICA som gäller! Ju längre du undviker att svara, ju mer lutar det ju åt att vi faktiskt måste säga att du inte kan. Sen kan du ju ta hjälp av nån annan - men då sover du förmodligen inte nåt bättre...

/Jonas

Nu tycker jag att du ställer lite höga krav!
Ärligt talat så är det ytterst få försäljare som vet vad slutstegen de säljer ger ut för spänning o ström över en viss last!

När det kommer till den tekniska biten så är det mycket sällan man sett svar/inlägg från någon bilstereohandlare som verkar veta hur ett slutsteg och högtalare verkligen fungerar..
Finns många patetiska exempel, så ska vi sålla ut efter teknisk kompetens så blir det lång kö till ICA med f.d bilstereohandlare big_smile


För att svara på trådskaparens frågor så är de nominella rms värdena följande.
Baserat på den angivna effekten vid 14,4volt.

4ohm =  46,9v -  11,7amp
2ohm =  42,4v -  21,2amp
1ohm =  38,7v -  38,7amp
Dividera med 0,707 för att få fram peakvärdet på ovanstående siffror...
------------------------------------------------------
Ang högtalarimpedans så kan den aldrig bli lägre än högtalarens DC-resistans (Re)
En 4ohms högtalare kan variera från typ 3.6ohm(Re) till 10ohm eller mer beroende på typ av låda m.m..

Störst anledning till impedansvariationen är högtalarens resonansfrekvens i eller utanför en låda..
När högtalaren ligger inom resonansfrekvens så hamnar den i "lite" självsvängning och blir därför lättare att hålla i rörelse, det medför att högtalaren drar mindre ampere i förhållande till inmatad spänning..
Räknar man då på spänning kontra ström enligt ohms lag så visar det en högre impedans..
Över och under resonansfrekvens så kan impedansen sjunka ner mot Re..
// Tommy

Äntligen. Det är skönt med såna som har koll. Och jag står fast vid mitt uttalande att är man DISTRIBUTÖR utav bilstereo så måste man ju för fasen kunna ohms lagar, annar kan man dra till ICA.

Men, det är väl därför vi inte säljer så mycket på Ncore, för vi kan mycket mer än 95 av 100, men vi är dåliga på att "sälja"...och det är ju säljtrixen som man skall ha om man vill skapa affärer har jag förstått. Kunskap behövs ingen enligt dig, och det är väl kanske sant tyvärr. Om man skall sälja.

Men, vi får väl nöja oss med att vi dominerar ganska kraftitg på tävlingarna istället då.

mvh Jonas

Kunskap behövs allt, men verkligheten fungerar ju så att den totalt okunnige blir impad av en som kan lite mer!
Finns många "kedjor" butiker m.m som bara öser ut produkter utan nån kunskap för teknisk support eller installation, deras kunder söker ofta sina svar på forum..


Skulle heller aldrig fungera att sälja stora volymer av "speciella" produkter som kräver mer kunskap för att fungera som det är tänkt, de skulle snart vara svartmålade av kunder som misslyckats med installation och tweakning..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
BAE BilstereoNörd
29 juli 2008 · 576 Inlägg

Nisse-h skrev:

Nisse-h skrev:

MrCalle skrev:

Ärligt talat Jonas förstår jag mig inte på dina inlägg.
Att jag inte svarade på hans fråga om just detta kan bero på många saker.... okunskap inom området är dock inte fallet.
Jag hade för stunden inte tid men ett utlägg inom området så jag konsentrerade mig på det primära. Sen tycker jag att Lonefox inlägg beskriver frågan kort och konsist utan övriga utlägg.

Om det är någon av oss som sitter och räknar kassar på ICA så är det väll tyvärr du, du har ett företag som inte går runt trotts att du inte livnär dig på det?
Att hela tiden försöka misskreditera andra i branchen rimmar inte så gott, vissar bara att du har ett vist avund.
Lägg ner detta och visa att du inte är 16år längre så slipper du skriva "förlåt mig trådar" varje halv år.

Om nu MrCalle får sitt företag att gå runt så är ju det inte så konstigt.
Generalagent för en massa märken, säljer till ÅF samt har egen butik.
Hur skulle det funka om Pionner, DLS, m.m m.m skulle börja med näthandel dom oxå samtidigt som dom säljer till ÅF???

Ingen som var sugen att kommentera frågan om ÅF och butiker?

Nej det skulle inte fungera något vidare, de märken du nämner är redan överetablerade, att öppna en extra "butik" Kommer inte påverka den totala försäljningen märkbart..
Det blir liksom ingen masshandel bara för att man öppnar en "butik" det tar lång tid innan det börjar rulla, först måste man värva andra butikers kunder genom att locka med bra priser o support/kunskap.
Skulle en Pioneer-ägd butik gå ut med låga priser m.m så skulle de tappa sin vanliga ÅF inom snar framtid.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Nisse-h
30 juli 2008 · 202 Inlägg

BAE skrev:

Nisse-h skrev:

Nisse-h skrev:
Om nu MrCalle får sitt företag att gå runt så är ju det inte så konstigt.
Generalagent för en massa märken, säljer till ÅF samt har egen butik.
Hur skulle det funka om Pionner, DLS, m.m m.m skulle börja med näthandel dom oxå samtidigt som dom säljer till ÅF???

Ingen som var sugen att kommentera frågan om ÅF och butiker?

Nej det skulle inte fungera något vidare, de märken du nämner är redan överetablerade, att öppna en extra "butik" Kommer inte påverka den totala försäljningen märkbart..
Det blir liksom ingen masshandel bara för att man öppnar en "butik" det tar lång tid innan det börjar rulla, först måste man värva andra butikers kunder genom att locka med bra priser o support/kunskap.
Skulle en Pioneer-ägd butik gå ut med låga priser m.m så skulle de tappa sin vanliga ÅF inom snar framtid.
// Tommy

Frågan var tänkt att gälla MrCalles "avslöjande" att jonash inte får det att gå runt.
Då mrcalle säljer till ÅF samtidigt som han har butik. Det finns kanske någon som handlar hans saker hos dej och andra hos calle, det var vad jag menade med att typ Pionner skulle börja med näthandel dom oxå. Om mrcalle ger 100:- in, säljer till ÅF frör 150:- och alla tar 300:- så ser man ju vem som tjänar mest. Påslaget mellan in och ut priser är en ren gissning från mej.

Lonefox Bad music kills good sound
30 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Nisse-h skrev:
Frågan var tänkt att gälla MrCalles "avslöjande" att jonash inte får det att gå runt.
Då mrcalle säljer till ÅF samtidigt som han har butik. Det finns kanske någon som handlar hans saker hos dej och andra hos calle, det var vad jag menade med att typ Pionner skulle börja med näthandel dom oxå. Om mrcalle ger 100:- in, säljer till ÅF frör 150:- och alla tar 300:- så ser man ju vem som tjänar mest. Påslaget mellan in och ut priser är en ren gissning från mej.

Nu är det väl inge hemlighet (med tanke på att Jonas sagt det flera gånger) att det är en ren bisyssla han och Erik sysslar med, att de inte har tiden att expandera eller öka sin försäljning.

Men det är inte vad det här tråden handlar om...men som vanligt spårar saker ur...

Och angående att stora tillverkare skulle skaffa nätbutiker.......har du sett Alpines webshop? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ImprezaGT
31 juli 2008 · 343 Inlägg

Wow här har hänt mycket medans jag varit borta smile

Tack så mycket för dom seriösa svaren och uträkningarna
jag har lärt mig väldigt mycket. och förstår nu varför det är svårt att räkna på med alla variabler tongue

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
1 augusti 2008 · 2 353 Inlägg

ImprezaGT skrev:
Wow här har hänt mycket medans jag varit borta smile

Tack så mycket för dom seriösa svaren och uträkningarna
jag har lärt mig väldigt mycket. och förstår nu varför det är svårt att räkna på med alla variabler tongue

Och skall vi dessutom redovisa uträkningen så lyder en utav Ohms lagar att Effekten = Spänningen * Strömmen.

En annan säger att Spänningen = Strömmen * Resistansen

Om man slår ihop dessa två så får man att Strömmen = roten ur (Effekten / Reistansen). När man sen har strömmen ger sig spänningen av sig självt. Dvs, ger steget säg 1000W i 2ohm, så blir Strömmen roten ur 500, vilket är i runda slängar 22.5Ampere. För samma last ges då att Spänningen blir 22.5*2 = 45V.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang