6045
Sök

motorn överhettas! behöver hjälp

mulle mek
679 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
tja det är så´att jag  har en volvo duett med b20 motorn. jag var ute o körde ca  2 mil sen så börjar det låta från motorn  bilen börja låta som en disel och så tickade det  . stängde av bilen o försökte starta  igen men den vill inte g¨å ingång
då lät det  som ett tickande igen  men bilen gick inte igång. lät den stå ett tag sen startade den igen o körde en bit sen börja det o ticka igen .   min bror säger att den har överhettats. ja jag undrar vad man ska kolla upp för o fixa felet? snabba svar tack!

Gasar tills det Rasar !!!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
1 augusti 2008
kanske den värmenöp.. har hört att gammla motorer kan göra det utan att ge sig totalt... du kanske inte har nån cirkulation på vattnet.. eller så är oljan pissslut och smörjer inget
Senast redigerat av azid (1 augusti 2008)

2slow

310 Inlägg
1 augusti 2008
termostat, vattenpump & kylsystemet..

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

mulle mek
679 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
okej , hur kollar man upp så att dem fungerar som dem ska då ?

1 246 Inlägg
1 augusti 2008
Man märker ju när motorn överhettas, tex genom kokning. Har du kollat att det finns kylarvätska? Cirkulerar vattnet som det ska i motorn? Kokar inte motorn har du säkerligen ngt annat fel. Att det är ånglås kan jag inte tänka mig då bilen inte börjar låta illa då.

mulle mek
679 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
jag fyllde  på vatten ,  men det finns en dränerings/överflödes rör som går från locket till kylaren o ner där brukar det  ånga. hur kollar man cirkulationen då? jag har tagit bort vattenpumpen o den är hel inget glapp .  kan det va att det blivit stopp i kylaren  ?

1 246 Inlägg
1 augusti 2008
Ja, eller att termostaten inte öppnar. Kan ju även vara igentäppt i kylkanalerna i motorn.

mulle mek
679 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
okej ska jag  köra i k-sprit lr nått som gör rent i kylaren o kanalerna lr ? vet inte hur det ska bli rent annars tongue

Sök