det är nu så att min Saab 900Se 2.0T -95 hackar efter ca 130km/h på 3an och då menar jag verkligen hackar. hela växelspaken fladdrar och man känner en oerhörd skillnad på bilen nu jämtemot när jag köpte den för ca 1 månad sen. kanske bör tilläggas att soppa pumpen läcker lite tydligen det såg jag igår, och bilen får avgassmällar vid varvning på neutralen. edit; ena kylarslangen brukar även blåsa upp sig som en ballong, så jag måste lätta lite på expansion kärlets lock för att få ut allt övertryck.
bilen är original vad jag vet förutom ett öppet filter som även satt på när jag köpte bilen.
om du har läckars i soppapumpen är det inte så konstigt att den börjar hacka.. den får inte upp tillräckligt med tryck.
vilken kylarslang? fungerar termostaten?
det är en slang till värme paketet det går 2 st till motorn ifrån värmepaketet, och det är den ena som sitter närmst grenröret sett. alltså soppa läckan det är bara så att det är någon enstaka droppe som kommer då och då. har inte tittat om termostaten fungerar men bilens temperatur går upp som den ska och ligger där den ska när den är varm.
Och till en verkstad och be dom kolla med avgastestarn om du har HC i expansionskärlet. Tycker det låter som kass topp packning..
Jokk3 skrev:
940turboplus skrev:
om du har läckars i soppapumpen är det inte så konstigt att den börjar hacka.. den får inte upp tillräckligt med tryck.
vilken kylarslang? fungerar termostaten?
det är en slang till värme paketet det går 2 st till motorn ifrån värmepaketet, och det är den ena som sitter närmst grenröret sett. alltså soppa läckan det är bara så att det är någon enstaka droppe som kommer då och då. har inte tittat om termostaten fungerar men bilens temperatur går upp som den ska och ligger där den ska när den är varm.
min hackade också så..men hos mig var det fel på filtret o hela skiten..dubbelkolla din filter och din LMM ifall du har det..rengör filtret och försök kolla så inte LMM sitter konstigt
min hackade också så..men hos mig var det fel på filtret o hela skiten..dubbelkolla din filter och din LMM ifall du har det..rengör filtret och försök kolla så inte LMM sitter konstigt
jag har tvättat filtret och smort in det i medföljande oljan, den fungerade klockrent tills för ca en vecka sedan då den började hacke efter 130km/h