ISO problem, snälla hjälp!

Vallås Locos
13 april 2006 · 407 Inlägg

Jag har hittat 3 sladdar som det kommer ström ifrån. 1 är det bara ström på när bilen är igång, de 2 övriga kablarna är det också ström på när tändningen är igång. På länken nedan finns ett kopplingsschema och jag antar att det är de 3 kablarna med ström som ska sitta kopplade där? Men vilka ska sitta var? Ska den som det bara är ström på när tändingen igång sitta som "Motorantenn/Remote" och ska jag testa de 2 övriga som det också är ström på när tändingen igång på plats 4 och 7?

http://www.minhembio.com/forum/index.ph … pic=104729



Trodde först det gick att koppla efter färgerna som fanns beskrivet på installationsguiden till stereon men det stämmde inte alls efter jag mätt upp vilka det kom ström ifrån. Tänkte byta alla högtalarna imorgon också så då kan jag förhoppningsvis se vilka sladdar som går till högtalarna. Jag kan tyvärr ej testa med ett 1,5V batteri eftersom kablarna är avklippta väldigt långt inne.

cheba
13 april 2006 · 96 Inlägg

du behöver en sladd som har ström konstant från batteriet, dvs även fast tändningen är avslagen. den ska kopplas på stift 4 (kolla länken i första inlägget). detta är "minnesströmmen" som håller inställningar och radiostationer när tändningen slås av.

på stift 7 ska du koppla en strömsladd som går via tändningslåset, så du får ström när tändningen är på. man kan också koppla konstant ström på den, om man vill att stereon ska funka med avslagen tändning.

på nyare(?) VAG bilar är 4 och 7 omkastade. jag vet dock inte för vilka modeller och årsmodeller detta gäller.

på stift 8 kopplar du jorden.

koppla ingen ström på stift 5 "motorantenn/remote"!! om du kopplar in en förstärkare eller en motordriven antenn de kopplas till detta stift. det är "styrströmmen" som aktiveras när stereon slås på, dvs. förstärkaren slås på automatiskt eller en motordriven antenn aktiveras när stereon slås på.

på stift 2 ska eventuellt mobiltelefonsystem kopplas, detta har jag dock ingen kunskap om.

på stift 6 kan man koppla kupebelysningen. i min stereo "dimmas" displayen något när parkeringsljuset slås på, antar att det är för att detta stift är inkopplat (ganska onödigt). på vw originalstereon så slås displaybelysningen på när parkeringsljuset slås på, om stiftet är inkopplat. funktionen kan alltså variera bland olika stereos.

alltså, du behöver koppla jord på stift 8, konstant ström på stift 4 och ström via tändlåset på stift 7 (om det inte är ett VAG specialfall)
högtalarstiften ser du på sidan du länkade.

lycka till smile

Volkswagen Polo R WRC "Nr. 1105" (2014)
Vallås Locos
13 april 2006 · 407 Inlägg

Tackar för svaret! Problemet är att jag inte har någon kabel som det kommer konstant ström från. Har som sagt tre kablar som det kommer ström från, enligt den första beskrivningen. I värsta fall får jag väll dra en kabel från batteriet så jag får konstant ström. Kom på en tanke precis och det är att ljuset kan göra något med att där inte kommer konstant ström från någon? Jag har alltså en gammal kärra så man måste sätta på ljuset manuellt. Mindre troligt att det har något att göra med problematiken men ändå en tanke...

Men i ett första skede så kan det väll inte hända något om man testar ett koppla runt de 3 kablarna jag får ström från till stift 4 och 7, alltså att man testar lite olika formationer där och ser om det fungerar? Tänkte om det finns risk för att stereon kortsluter men det borde den inte kunna göra då? Jorden har jag koll på i alla fall så den kabeln blir den första jag sätter in...

cheba
13 april 2006 · 96 Inlägg

jo, det går bra att dra en sladd med en säkring från batteriet (eller något annat ställe med konstant ström, t.ex. där strömmen från batteriet kommer in till tändlåset) till stift 4. det fungerar även med de sladdar du har, men då försvinner alla inställningar och radiostationer när du slår av tändningen. på stift 7 kopplar du antingen in ström via tändlåset, eller samma ström som på stift 4 om du vill att stereon ska funka utan tändning. och så jorden på stift 8 förstås. smile

edit: skrev stift 3 istället för 7, ändrat

Senast redigerat av cheba (13 april 2006)

Volkswagen Polo R WRC "Nr. 1105" (2014)
Vallås Locos
13 april 2006 · 407 Inlägg

Stift 7 menar du väll ändå och inte 3, finns nämligen inget stift vid trean:). Jag testar runt lite med de 3 befintliga kablar jag har imorgon i alla fall. Om det inte blir något bra så drar jag och köper en kabel och drar från batteriet eller tändingen så jag får konstant ström på en kabel.

Har bara en fråga som jag vill ha bekräftat svar på, alltså det kan väll inte hände något om jag laborerar runt med mina 3 strömkablar på stift 4 och 7 eller? Jag glömmer givetvis inte att sätta i jorden först...

Sedan borde man väll isolera den strömförande kabeln som blir över med lite tejp?

Senast redigerat av Vallås Locos (13 april 2006)

cheba
13 april 2006 · 96 Inlägg

oj, menade förståss stift 7, inte 3 smile

om du kopplar dina strömkablar på stift 4 och 7 så borde inget farligt hända. men själva sterons plåthölje blir väl jordat när man kopplar in jordkabeln? isåfall ska du hålla dig undan höljet med strömkablarna, men på stift 4 och 7 ska det inte vara några problem.

precis som du säger, isolera överloppskabeln med tejp, så minskas risken för kortslutning. smile

Volkswagen Polo R WRC "Nr. 1105" (2014)
Vallås Locos
13 april 2006 · 407 Inlägg

Min sista fråga gäller om jag behöver dra en ny strömkabel och vad man då ska använda sig av för kabel, något som finns på Clas Olsson?

Drönirettab
13 april 2006 · 21 761 Inlägg

Har du nära till Clas Ohlson så duger det lika bra som något annat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang