Kicker L7 bas

Pehrsson_
5 augusti 2008 · 22 Inlägg

Hejsan;) Har satt i en Kicker L7bas med ett steg på 1500w å min låda är på 90 liter ganska exakt. men ja får ändå inget speciellt "tryck".. den spelar ugenfär samma som mina två 12" gas basar innan.. men ja har mätt på steget å har bara 10v på full volym, kan de ha nått med att de inte e nått tryck?

eller hur ska ja göra för att få tryck i basen? de är ändå ett rätt stark bas:)

ogge89
5 augusti 2008 · 644 Inlägg

Pehrsson_ skrev:
Hejsan;) Har satt i en Kicker L7bas med ett steg på 1500w å min låda är på 90 liter ganska exakt. men ja får ändå inget speciellt "tryck".. den spelar ugenfär samma som mina två 12" gas basar innan.. men ja har mätt på steget å har bara 10v på full volym, kan de ha nått med att de inte e nått tryck?

eller hur ska ja göra för att få tryck i basen? de är ändå ett rätt stark bas:)

Är de rätt liter i lådan då? hur grov ström kabel har du?

Volkswagen Golf GLS "Golfen" (1977)
Volvo 740 Turbo Intercooler "16v Turbo och Megasquirt" (1988)
Volkswagen Golf LX "GRUUS Performance" (1983)
snurbo_diesel Egen företagare
5 augusti 2008 · 864 Inlägg

du måste få mer ström, det mår inte steget bra av att bara ha 10v, du kasnke har ställt in steget fel.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
christofer_k Vorsprung durch Technik
6 augusti 2008 · 2 432 Inlägg

portad låda?

Kalle_Ponken
6 augusti 2008 · 1 752 Inlägg

Som sagt, du måste ha betydligt mer ström än vad du har nu! Annars så tar stegen skada o det vill man ju inte:P Men sen är det ju oxå hur grova strömkablar du har med? Kör du allt på orginalbatteriet?Hur har du det inställt på stereon, med diverse olika eq-lägen osv...
Finns massor, tro mig! Håller på o försöker få ut full effekt ur min L7a o det är ju "lite" småpill innan det blir bra...tongue

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
Muppsi Bessewisser
6 augusti 2008 · 556 Inlägg

Det du behöver i stort sätt för att få ut allt av en L7:a är inte bara ett stort steg utan även en stor stabil och väldigt snabbt strömkälla!

Det spelar igentligen ingen roll om du har ett av världens värsta steg eller ett steg från biltema om man har för lite ström, det blir helt enkelt inte bra...

Batteri
Det första du borde göra är att kolla vad du har för batteri, titta inte på hur många Ah det är av mindre betydelse, du borde ha ett bra fräscht batteri som är avsett för bilstereo typ Optima Yellow top eller kanske ett Banner running bull.. Dyra i inköp om man inte har så stor kassa men värt det i längden! Ett tipps är att dra en separat jord kabel direkt från batteriet ner i chassit på bilen, detta funkar utmärkt och är ett bra komplement!

Kablar
Detta är också en jungel, vad ska man ha för kablar? Vad räcker till slutstegseffekten? Ja svaret på den frågan är att desto större desto bättre, simpelt? Jo men samtidigt väldigt dyrt! (200 kr/metern för 50 mm²). Tänk istället på vad du har för steg och hur många ampere den är avsäkrad på, t.ex. ett steg som är avsäkrad på säg 100A kan du använda en 21 - 25 kvadratskabel till men ska du upp på kraftigare steg så kraftigare kabel... Man kan inte bara köpa det värsta steget och tro att man är värst i stan! Kom också ihåg att jord(-) ska vara lika grov (eller grövre) som +

Anslutningar
När man nu ska börja koppla in allt så krävs det verkligen att allt är rätt kopplat! Detta är mycket viktigt för sitter någon av kablarna och glappar så blir det bara skit av alltihopa, strömförluster etc etc. Kläm på riktiga guldpläterade kabelskor på båda sidor om kabeln så allt blir bra ditsatt och inte kommer att släppa i första taget... många har inte tillgång till en riktig kabelskotång för 25 kvadrats kabel men ett skruvstäd funkar utmärkt! Det värsta man kan göra är att skala kabeln och bara trycka in den i anslutningen på steget! Det ser hemskt ut och det funkar inte bra i längden! (Så länge steget inte är byggt så som exempelvis mutants steg). Kom också ihåg att där jorden ska sitta alltså - ska det vara helt plåtrent! ta en kniv eller skruvmejsel och skrapa bort färgen från jordfästet så den får bra kontakt med plåten i bilen!

Det var väll allt jag kunde tänka mig som skulle kunna hjälpa dig... Gör så här, gå ut till bilen med en multimeter och mät spänningen mellan plus och minus medans bilen är avstängd. Spänningen borde ligga på runt 12 volt gör detsamma bak vid steget mellan plus och minus på steget (när stereon är avstängd så klart!) Du borde få lite mindre spänning där pga spänningsfall etc och har du inte runt 11,5 - 12 volt så är det någonting riktigt galet med dina kablar! och har du inte 12 volt vid batteriet så är det batteriet som är på tok för dåligt!

Behöver du mer hjälp eller funderingar så är det bara höra av dig!

//SkyNard

How low
Drönirettab
6 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

Pehrsson_ skrev:
ett steg på 1500w

Vilket steg, Kicker ZX1500.1 eller nåt annat?

Pehrsson_ skrev:
men ja har mätt på steget å har bara 10v på full volym, kan de ha nått med att de inte e nått tryck?

Vart mäter du 10V, vid batteriet eller vid steget?
Vad har du för batteri (modellnamn, storlek och ungefärlig ålder på batteriet)?

Helt klart gör den låga spänningen att steget inte fungerar korrekt, med så låg spänning riskerar du dessutom att steget kan gå sönder. Skynard har gett bra råd om vad du bör kolla upp, se över de sakerna. smile

Om det är själva batterispänningen som sjunker till 10V så kan det bero på dåligt laddat eller helt enkelt dåligt batteri. Jag har mätt upp hur mycket spänningen sjunker på min 240-86 när jag kör startmotorn i sommartemperatur, spänningen sjunker till strax över 11V och strömmen är runt 100A. Batteriet är ett Exide Maxxima 900, vilket är ett ganska kraftigt batteri.

Nu vet jag inte hur mycket ditt steg drar eftersom jag inte vet vilket steg det rör sig om, men så länge som det inte drar mer än 100A så ska inte spänningen sjunka ner till 10V även om du har ett "vanligt" batteri i bra skick.

Om däremot spänningen är bra vid batteriet, men 10V bak vid steget, så kan det vara kablarna som inte är bra. Fast det kan också vara dålig kontakt framme vid batteriet där jordkabeln sitter fast i karossen. Ta bort den kabeln och slipa plåtrent, risken är ganska stor att det sitter färg kvar på plåtytan och kanske även rost. Jag har själv sett detta på en 245 som jag och en polare byggde ljud i och vet att det inte är så ovanligt.

Byt gärna ut jordkabeln till en grövre, det skadar inte alls. Då får du ju dessutom nya fräscha kabelskor. smile

Senast redigerat av Drönirettab (6 augusti 2008)

Pehrsson_
6 augusti 2008 · 22 Inlägg

Jag har kollat på en sida om kicker L7 basar och där stod det att det skulle vara mellan 55-92 liters låda.. öppen låda då.. vilket ja har. men han ja köpte basen av hade 55 liter också öppen å de va FAN så mycke mer tryck.. jag har 10volt vid steget och mitt batteri e testat så de e 100% ok. mitt steg har ja ställt så att basen ska spela så mycke bas som de går. sterion har ja testat lite med men får inget BRA tryck fast ja sätter det på 12+ bas på sterion. mina kalbar te steget e 8kvardrats eller va man säger:P dom har alltid funkat innan å dom blir inte varma så e borde inte vara kablarnas fel:Stongue tror jag;) men men vad kan felet vara?tongue

Lonefox Bad music kills good sound
6 augusti 2008 · 7 241 Inlägg

Pehrsson_ skrev:
Jag har kollat på en sida om kicker L7 basar och där stod det att det skulle vara mellan 55-92 liters låda.. öppen låda då.. vilket ja har. men han ja köpte basen av hade 55 liter också öppen å de va FAN så mycke mer tryck.. jag har 10volt vid steget och mitt batteri e testat så de e 100% ok. mitt steg har ja ställt så att basen ska spela så mycke bas som de går. sterion har ja testat lite med men får inget BRA tryck fast ja sätter det på 12+ bas på sterion. mina kalbar te steget e 8kvardrats eller va man säger:P dom har alltid funkat innan å dom blir inte varma så e borde inte vara kablarnas fel:Stongue tror jag;) men men vad kan felet vara?tongue

Eh........du......

BYT KABLAR!
Du får ett rejält spänningsfall till steget nu.
8mm2 räcker INTE till ngr 1500W.
Du har ditt problem där.

Nu vet jag inte vad du har för steg eller vad det är avsäkrat till.
Men att gå upp till 33m2 eller 50m2 är iaf min rekomendation.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
6 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

Lonefox skrev:
33m2 eller 50m2

Ja, då blir det ju garanterat inte spänningsfall. wink

Nä, allvarligt, håller med helt. Alldeles för klent om steget verkligen kan ge ut den effekten. smile

Pehrsson: Vad heter steget?

Gör flera mätningar, jämför den spänning du har vid batteriet med den spänning som är vid steget. Då får du svart på vitt hur det står till. Kan tillägga att om det går 100A genom en 5m lång 8mm2 kabel så blir det teoretiska spänningsfallet ca 1V, dessutom får man också räkna med förluster om jordkabeln har samma area. Helt åt skogen alltså. smile

Senast redigerat av Drönirettab (6 augusti 2008)

_Invalido_ Mäster
6 augusti 2008 · 11 Inlägg

Waaah.... Inte för att va elak lr nått men: Va GLAD att ditt steg inte har brunnit!!!! 8mm2 e typ lagom till ett feltema steg för 5.50:-
Ditt steg kräver MAAASA ström!! Använd INTE mindre än 33mm2.... O tänk på att hänga med med mä jord kabeln och jord kabeln på batteriet!!!!
Lycka till   Mvh Dennis

Fullt Ös MedvetsLös!!
Finns Det Nått Värre Avskum Än Trafik Snutar?????
BMW 530D (1999)
T5Black
6 augusti 2008 · 451 Inlägg

jag hade en 15" L7 med 1500watts kicker steg och en 129L portad låda, funkade klockrent så jag tror du har för liten låda bara!!

ziderbeat
6 augusti 2008 · 284 Inlägg

8 kvadrat är lagom kabel till högtalarna  inte steget  sad

Faniskogen Skogsfan
6 augusti 2008 · 649 Inlägg

mja, som alla skrivit. Fixa grövre kablar och sätt för fasen inte igång steget igen förens du har de nya kablarna på plats. Kom ihåg anslutningarna, plåtrent vid jord.

Sedan tror jag nog inte att du ska behöva ha max bas på steget, testa med det lågt först och dra upp gain och pilla lite på filtrena. Stereons eq är väll förmodligen kanske inte den bästa heller så att dra upp basen på max där gör nog bara saker sämre. Så ställ allt på noll på steget, upp med volymen på stereon till ca 3/4 med eq'n på neutral, alltså en rak linje i mitten typ, inget "loud" aktiverat, och sedan går du bak till steget och börjar ställa in.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
Lonefox Bad music kills good sound
6 augusti 2008 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:

Lonefox skrev:
33m2 eller 50m2

Ja, då blir det ju garanterat inte spänningsfall. wink

*DOH*
Ja jo.... big_smile

Menade givetvis mm2 och inget annat *urk*
Jag borde nog börja korrekturläsa allting jag skiver både två och tre gånger.

Men det finns en anledning till varför jag har 50mm2 hela vägen från generatorn och bak till stegen. Förutom 1.2 resp 2.4 dm 20mm2 big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
6 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

Hehe, jag har ju "hackat" på dig förut också. Kan inte låta bli. wink

Men det är ju bara att ge tillbaka, sånt tål jag. wink

Lonefox Bad music kills good sound
6 augusti 2008 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hehe, jag har ju "hackat" på dig förut också. Kan inte låta bli. wink

Men det är ju bara att ge tillbaka, sånt tål jag. wink

Inga problem wink

Du gör det inte på ett otrevligt sätt heller så big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang