3332
Sök

Högtalare i Mersa 190 E

Systemutvecklare / System developer
31 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
Har kastat ut de gamla trasiga orginalhögtalarna ur bilen. Och fixat lite nyare och helare grejer, okei inga värstingar eller så. Vill som helt enkelt kunna lyssna på musik i bilen utan att må helt illa. Så tror ni detta kan funka, en billig slant 800kr totalt.

DISKANT INSTRUMENTPANEL
1-tums silk dome diskanter. Delningsfilter 6dB/branthet (3,3uF). Känslighet 96dB. Impedans 4ohm. Frekvensomfång 1,3-24kHz. Effekttålighet 200W max, 100W RMS. Neodymium magnet. Flera monterings alternativ medföljer.

KOAXIAL HATTHYLLA
MDS Classic CF620 6,5" koaxial | 170WMAX /85 WRMS 2-vägs 6,5" (16,5cm) högtalare med injection-kon.
Frekvensomfång: 40-20000Hz SPL dB 1W/1m: 92,1dB  Impedans: 4 ohm Magnet Oz: 7,8 Talspole mm: 25

Obs. helt utan slutsteg, endast en cd/mp3-stereo på 4x50.

är askass på högtalare. Men de hade fått fina rader skrivna om sig på hemsidorna i alla fall.

310 Inlägg
17 juli 2008
Framsystemet måste kompletteras med mer än en diskant. 6,5"arna du har planerat för hatthyllan funkar nog bra.

27 Inlägg
18 juli 2008
Hade en 190 tidigare och jag hade 1" diskanter fram och två-vägs 4" (tror det var 4"?) billiga pioneer i orginalhålen fram som drevs på stereon och det räckte gott och väl. Sen pioneer 6x9"or i hatthyllan och en mds 12" bas, vart kanon ljud även fast det var billiga grejor. Men som sagt du bör komplettera med mer än diskanter till framsystemet, även om du inte tänkt installera baslåda så är ju framsystemet bland det viktigaste, är ju trots allt där du sitter. Mitt tips är att leta rätt på några 4" att lägga i orginalhålen, snabbt och enkelt att montera och du slipper såga upp nya hål etc. Fast jag är inte helt säkert på att det ska vara 4" så kolla upp det först.

31 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
INSTRUMENTPANEL
MDS Classic CF420 4" koaxial | 110WMAX /55 WRMS 2-vägs 4" | Frekvensomfång: 50-20000Hz
SPL dB 1W/1m: 90,3dB  | Impedans: 4 ohm  | Magnet Oz: 5,3  | Talspole mm: 25

Kastar ditt dessa också.. har för mig också att det skall avra 4", inte något större än det i alla fall.

Det lär nog bli bättre ljud än orginalhögtalarna som inte är i de helaste laget! smile

31 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
Har nu fått 6.5", satt in dem igår. Må säga att de har mycket bättre ljud än de högtalare som satt där innan, okey, de kanske inte hade exakt rätt storlek för orginal högtalarhållaren. Men det skall fixas. Bra mycket bättre basljud samt klarare ljud än tidigare är det nu. 

Nu är det dock bara invänta högtalarna för fronten, om de nu passar in bra där framme.  Måste också fixa kabel från batteriet så stereon får ström till minnet, jobbigt att hålla på att ställa om varje gång man startar om bilen..

31 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Har nu också tryckt in 4", *pustar ut*, det var rätt storlek. Men jag kan då säga att det är inte lätt att dra fast dem med några skruvar kan jag då säga. Så lite utrymme för både skruvmejsel och händer...  man skulle ha en böjbar skruvmejser och borr tongue

Ljudet i bilen är nu 100 ggr bättre än innan. Mycket nöjd med dessa koaxialer. Har inte satt in diskanterna där framme, i och med att koaxialen ger tillräckligt tycker jag. Skulle dock behöva ord lite mer tyngd i ljudet. Dvs några basar.

Men orka såga i dörrarna :l

Sök