6199
Sök

kan jag koppla konningen såhär ?

159 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
#1
kan jag koppla kondensatorn som bilden visar ?

plus från batteri - till kondesatorn - sedan dela den från kondensatorn till 2 steg ?

http://geting.se/image.php/117628-funkare.JPG

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 augusti 2008
#2
Ja...och likadant med minus.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
8 augusti 2008
#3
Nja..eller så drar han jorden direkt till karossen ist. för över kondingen, alltså konding->jord, slutstegen till samma jordpunkt,separata kablar.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 augusti 2008
#4
TT-Avant skrev:
Nja..eller så drar han jorden direkt till karossen ist. för över kondingen, alltså konding->jord, slutstegen till samma jordpunkt,separata kablar.

Mjo vad jag menade var att kondensatorn skall vara kopplad paralellt på kablarna...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 665 Inlägg
8 augusti 2008
#5
Tycker inte du ska dra som tt-avant säger, då blir det många dm kabel från konding till steg, då hjälper det inte att du har kort plus kabel. Det går lika mkt ström i både plus o minus. Gör som du ritade även med minus kabel, sträva efter absolut så kort kabel som möjligt mellan konding o steg. Eftersom extra kondingen är ett komplement till de som sitter i steget o de sitter bara några cm från slutstegs transistorerna.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

6 851 Inlägg
8 augusti 2008
#6
Rickard-v skrev:
Tycker inte du ska dra som tt-avant säger, då blir det många dm kabel från konding till steg, då hjälper det inte att du har kort plus kabel. Det går lika mkt ström i både plus o minus. Gör som du ritade även med minus kabel, sträva efter absolut så kort kabel som möjligt mellan konding o steg. Eftersom extra kondingen är ett komplement till de som sitter i steget o de sitter bara några cm från slutstegs transistorerna.

Funkar kanon för mej,varför..?
Jo, kabeln från batteriet är ca 3-3.5m till kondingen.
Jordkabeln är ca 0.5-1m lång
Spänningsfall på + sidan blir då alltså mera på + sidan än - sidan pga. längre kabel.
För att slippa detta spänningsfall på + sidan har jag satt kondingen bak vid stegen.
Separata kablar direkt till jord.

Men varför jag även har dragit separata jord till stegen är för att kunna köra 25kvmm direkt in i steget.
Ska jag köra med en kabel från jord till konding måste denna alltså vara på minst 50kvmm, som inte går in i min kondings anslutning.
Har man tex. 2x25kvmm kabel från kondingens jord till steget, så bör jorden från kaross->konding vara på minst 50kvmm.
Senast redigerat av TT-Avant (8 augusti 2008)


159 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#7
för mkt text och olika ideer, blir inte klok på detta .

Kan jag göra som jag ritade ?

dra en kabel från batteriet till kondensatorn, sedan 2 kablar till stegen ?

och sedan en minus från kaross till kondesatorn, sedan 2 kablar till steg ?

6 851 Inlägg
9 augusti 2008
#8
nis skrev:
för mkt text och olika ideer, blir inte klok på detta .

Kan jag göra som jag ritade ?

dra en kabel från batteriet till kondensatorn, sedan 2 kablar till stegen ?

och sedan en minus från kaross till kondesatorn, sedan 2 kablar till steg ?

Gör så om det är känns lättast.



Sök