3974
Sök

Inför separation, vad gäller?

Pro detailer
417 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Jag och sambon ska separera av olika anledningar och jag underar lite vad som gäller och vad jag kan göra inom lagens ramar för att ge tillbaka en del av den skiten jag fått ta från henne under tiden vi varit ihop.

Vi har varit ihop i knappt två år och sen vi flyttade till vårt nuvarande boende så skrev vi samboavtal om att var och ens egendom var dens osv men när vi bröt upp i påskas så sades det avtalet upp och inget nytt skrevs när vi blev ihop igen två veckor senare.
Vi har haft ett muntligt avtal om att jag när jag får min lön ska betala hyra och mat för månaden samt lite småräkningar och sen ska hon ta el, telefon när det kommer då hon har eget företag och får in pengar lite då och då varje månad. Jag har skött min bit men hon har slarvat med elen som därför kommer att stängas nu i månadsskiftet, telefonen har varit avstängd ett par gånger osv. Jag har inte fått några av dom "småräkningarna" från henne som jag skulle ha, inte heller räkningen på min mobil som står på hennes företag vilket gjort att den varit avstängs sedan i påskas. Hon står för allt med el, bredband osv då det är henne som kontraktet på bostaden står på.

Först och främst så undrar jag hur sambolagen gäller här, jag har hört att den gäller först efter att man bott ihop i 6 månader och det har vi ju inte.
Hur fungerar en bodelning om det nu skulle vara så att sambolagen gäller oss? Räknas hennes företag in i det hela?

Det må verka som att jag är världens hemskaste människa eftersom jag vill ställa till det för henne men jag har gjort allt jag kunnat för att hjälpa henne, lånat henne pengar, offrat hur mycket tid som helst på hennes företag och hästintresse, utnyttjat kompisar och släkt för hennes skull och jag har bara fått skit lögner och svek tillbaka. Hon kan ställa en massa krav på mig men skulle jag råka be henne om lite hjälp för en gångs skull så är det världens uppoffring för henne om hon ens tar sig tid.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

801 Inlägg
8 augusti 2008
förstår ditt problem... har nog inga bra svar på din fråga/frågor. du har ingen kompis som är lagvrängare (advokat) för du skulle du ju för en middag på en resturang få lite mer kött på benen om vad du kan och inte kan göra.. hoppas du får till det på nåt sätt. man ska betala igen med samma mynt, och helst lite ränta på det.

// Peter

Körv
3 535 Inlägg
8 augusti 2008
Googlade lite och hittade en bra sida. Den kan nog hjälpa dig lite smile http://www.bodelningsavtal.se/sambolagen.html

Truckdriving Man

Pro detailer
417 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Jag har redan kollat igenom det med sambolagen och konstaterat att jag inte blev så jättemycket klokare av det, därför tänkte jag försöka få tag på en människa som kanske kan hjälpa mig.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

blacken
8 augusti 2008
Om jag vore dig så skulle jag ta ett snack med en advokat ( inte jurist). dom brukar ha entimmes "frågestunder" för en rimlig peng. Annars så kan du på det lokala medborgar kontoret få en kvart gratis rådgivning av en advokat..
Senast redigerat av blacken (8 augusti 2008)

137 Inlägg
8 augusti 2008
Jag vill minnas att det som delas lika är det som man gemensamt har köpt in i boet, men jag kan säkert ha fel. Hennes företag är skyddat eftersom ni ej är gifta.

Förresten, hur bor ni? Är ju av stor vikt då det är där det finns cash att fördela om det gäller villa/b-rätt.
Senast redigerat av Ramming_Air (8 augusti 2008)

Pro detailer
417 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Vi hyr en gård, eller hon gör.
Okay, ja det enda vi köpt in ihop är i princip en tv för 1500.

137 Inlägg
8 augusti 2008
Ok, eftersom du inte står inskriven i det hyreskontrakt hon har, så blir det ju du som flyttar. Och tvn, den får ni bråka om ;P Det är ju oftare så att man i den här typen har samlat på sig en del, som man sedan värderar. Därefter delar man värdet lika i form av lösöre och ev monetär ersättning, om det skulle vara så att du verkligen vill ha något men därmed öevrstiger din hälft. Hoppas det var till någon hjälp.

Pro detailer
417 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Nä det enda som jag egentligen är riktigt mån om att behålla här ifrån är hunden, allt annat kan kvitta. Sen har vi ju pga hennes enorma slösande på hästarna inte haft pengar att köpa så mycket saker för, det som blivit nytt här hemma är liksom sånt vi fått av folk.

1 703 Inlägg
9 augusti 2008
Låter som tjejjen har noll koll på vad privatekonomi är öht.

Nästa gång du tänker bli sambo, betala då de gemensamma räkningarna just gemensamt. Lägg ihop alla gemensamma räkningar, dela det på hälften, och pröjsa, så slipper ni massa tjafs och ni kan inte skylla på varann.

Ang. "bodelningen", ta ditt pick å pack å dra.
Senast redigerat av henkebenke (9 augusti 2008)

274 Inlägg
9 augusti 2008
Har alla pengarna som NI haft gått till HENNES intresse? (hästar?)

Snacka om kärring...   roll

Du verkar vara på tok för snäll.
Isf borde du ju absolut få både hunden och tv:n tycker jag big_smile

Pro detailer
417 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Jag har försökt få igenom att vi ska samla ihop räkningar och betala dom ihop varje månadsslut men då har hon ju inga pengar så det har varit jag som fått ta skiten där.

Nästa gång jag tänkte bli sambo så ska jag göra en bakgrundscheck, kreditupplysning, kolla med tidigare pojkvänner och ringa runt inom sjukvården och kolla hennes historik, i helvete heller jag tänker ha ett sånt här fall till, nene, no more hästbrudar iaf.

MissMotor-> Mer eller mindre, jag sa det nät vi flyttade ihop att för att hjälpa henne med hennes företag så kunde jag tänka mig att lägga mitt bilintresse på hyllan ett år framöver och på så sätt kunna stötta henne med både tid och pengar men det var tydligen fel, jag gav henne lillfingret och hon tog hela armen.
Har inte haft mycket till bilhobby och intresse senaste knappa två åren.
Hunden får jag inte, hunden tar jag, det är min hund punkt. Tvn kan hon behålla, jag får en bättre av farmor under hösten här.

Teddan
2 495 Inlägg
9 augusti 2008
en person som inte klarar av sin privat ekonomi , kan väll knappast klara av att sköta ett företag?

låter som en person utan koll på livet, nästa gång så kollar du upp din tilltänkta ordentligt .
fråga rakt ut på första dejten - vad är din årsinkomst, har du några betalningsanmärkningar, hur mycket lån har du .

låter inte som ni har så mycket saker å dela på? en tv för 1500kr kan du nog klara dig utan .
men hunden , för gudsskull ta med den tänk om hon inte har råd med hund mat en månad..

Lycka till i en svår tid, aldrig kul att gå skilda vägar

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Pro detailer
417 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
"har du några psykiska störningar" "har du nån gång varit otrogen i ett förhållande" "bryter du ihop om jag råkar säga till dig på skarpen för en gång skull" osv osv osv Perfekta frågor för första dejten hehe.

Jaja, hunden följer med mig, det har aldrig varit snack om något annat än det, det är min hund från början till slut.
Bild på mitt lilla charmtroll som förhoppningsvis kan hjälpa husse hitta ny tjej inom kort
https://www1.garaget.org/gallery/archive/31312/379240_kqllmw.jpg
Senast redigerat av Fartsyndare (9 augusti 2008)

Teddan
2 495 Inlägg
9 augusti 2008
hundtricket , det funkar ... jag körde " ferrari med hund" tricket i sommar det funkar oxå ... hehe

lycka till iaf

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

674 Inlägg
9 augusti 2008
Jag är nyfiken nu.. Vad är det för ett företag hon har som hon får in lite pengar då & då???

With great freedom comes great responsebility

1 703 Inlägg
9 augusti 2008
Fartsyndare skrev:
"har du några psykiska störningar" "har du nån gång varit otrogen i ett förhållande" "bryter du ihop om jag råkar säga till dig på skarpen för en gång skull"

Ja, frågar du dessa frågor vid första dejten lär du ju slippa bli sambo på ett bra tag big_smile

Pro detailer
417 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Det är ett företag som säljer hästprodukter och beställningarna kommer ju in lite pö om pö varje månad plus att hon får in pengar från sitt undervisande.

Sök