3840
Sök

ac generator/motor överhettas (Saab 9000)

83 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
Tjena! Jag har ett problm med min saab 9000. När man startar ac:n så ska ju motor fläkten starta men det gör den inte, och detta resulterar till att ac motorn/ generatorn blir j*vligt varm och övehettningsskyddet stänger den. Någon som vet vad detta beror på?
Tacksam för alla svar och förslag.

Mvh Anton

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 augusti 2008
1: Säkringen har gått av någon anledning...
2: Relät är trasigt
3: Själva fläktmotorn är trasig
4: Givaren till både ac:n och motorns temperatur är trasiga
Ungefär i den ordningen kan du prova dig fram, går naturligtvis att mäta men du hade väl inte frågat om du vart kunnig att använda en multimeter och mäta på rätt ställen...

Kan kolla på min OG CS exakt vilka stift som gäller, inte helt säker på att det är samma på CD men liknande...
Senast redigerat av bumpe (11 augusti 2008)

83 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
Tack för svaret men motorfläkten startar när motorn kommer upp i temp..skulle man kunna tipa på att det är givaren till ac:n då?

BTLulle
11 augusti 2008
Om du kör på landsvägen 90-100 så ska acn fungera som den ska och då borde inte motorn gå varm. Gör den det i alla fall så har du något annat fel. Har man lågt tryck i acn så tror jag inte fläkten startar.

MVH Peter

83 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
Tack! ska prova detta så fort jag kommer åt min bil. man vill ju vara förberedd med många lösningar när man kommer till garaget big_smile

Sök