problem med bas.

xzit
7 augusti 2008 · 448 Inlägg

Tjena
har fått ett skumt problem med min baslåda.
det är så att ibland vill den inte spela med bra tryck, och ibland vill den bättre.
blir typ som om det skulle vara glapp i signaler eller nåt. för det kan ju som sagt komma igen efter en stund med bättre tryck.
och nu sist va den helt av.
skruvar man högt upp så börjar det spelas bättre igen .
vet att det inte är remote kabeln då samma remote går till mitt andra steg som driver framsystemet.


ngn som har en aning ?, kan det vara stereon eller slutsteget som krånglar ?

Xzit
Drönirettab
7 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

Lyser protectionlampan någonting när ljudet blir dåligt?

Låter ju som glapp i någon kabel annars. Kolla igenom alla kablar, både signalkablar och strömkablar. Kika även vid baslådan så att inte några trådar från kablarna går ihop och orsakar kortslutning.

xzit
7 augusti 2008 · 448 Inlägg

misstänker rca kabeln till basen. tänkte ska testa byta till en annan och kolla om det hjälper, strömkablarna ser bra ut.

Xzit
piison
7 augusti 2008 · 26 Inlägg

jag hade samma problem för ett tag sen då var det lågnivå-ingången på steget som hade börjat glappa. Du kan ja prova o vicka lite på kablarna ibak vid steget så märker du ju om det är det.

740Glt16valve
7 augusti 2008 · 247 Inlägg

vore ja dig skulle jag kolla upp basen lite nogrant hade samma typ av fel jag och då var det plus kabeln som går från kontakten på basen och in till talspolen som var klapp och är det de felet vet ja inte om de går att laga för ja slängde den basen och köpte nytt

:):) 740:):)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
fr3kazo1d
7 augusti 2008 · 263 Inlägg

gör så här: ta en bit kabel vira runt lågnivå ingången på steget sen rakt ner i jord se om de hjälper, de e lätt hänt att man bränner jorden på steget då kan de bli så där.

powered by stetsom
Nytomt
7 augusti 2008 · 20 Inlägg

tja. hade samma problem i min bil. Kolla lågnivåkabel anslutningen på steget, det va de som va felet hos mig.

Med låga bilar sakar man ner för farthinder... Med riktigt låga tar man sats... ;)
Mercedes w211 cdi "MRR Design" (2007)
xzit
7 augusti 2008 · 448 Inlägg

okey, ska testa smile
har köpt nya kablar också , så får se imorgon .
tack för alla svar återkommer om det inte funkade hehe smile

Xzit
xzit
10 augusti 2008 · 448 Inlägg

tjena testade att byta kablar, och det fungerade en stund. men när jag svänger nu så kommer basen bra, sen så dör den ut igen, misstänker själva stereon att den är sönder eller isokontakten som tillhör den.
för när jag koppla in rca till båda stegen först , så lös protection och framsystemet funka inte, sen så höll jag på ett tag att felsöka och fick igång båda stegen efter stund och allt funka bra.
sen så idag så var basen halvkass igen, tills jag svängde lite kraftig på motorvägen och hade höjt volym.
om jag inte höjer så blir det en svag bas som inte va så svag förr.
men höjer jag så kommer trycket ganska bra men inte fullt ut.

funderar på att lämna in stereon på garanti då det inte verkar vara fel på stegen eller kabeln till dem.

Xzit
xzit
11 augusti 2008 · 448 Inlägg

testade att byta steg nu också.
men det är fortfarande lika dött ifrån basarna.

ngt tips då vad det kan vara mer ?

Xzit
Lonefox Bad music kills good sound
11 augusti 2008 · 7 241 Inlägg

Hur är det med strömförsörjningen?

Kolla alla kablar, framförallt jorden till steget. Den kan ha lossnat lite och ge dålig kontakt mot chassiet.

Annars KAN det vara som 740yada yada säger....en tinsell på basen kan glappa. (Tinsellerna är de trådar som går från anslutningen ner till talspolen på högtalare)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
xzit
11 augusti 2008 · 448 Inlägg

bytte strömdelningsblocket och nu lös mitt steg lite kraftigare och basarna spelade på igen smile
ska testa att pressa lite igen sen och se om det är full effekt nu igen.

Xzit
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang