Ljudet brusar/surrar. Systemet spelar under sin förmåga och spelar orent. Är inte 100 %

Kolm
12 augusti 2008 ·

Härligt. Det ska jag se till, tidskompen... Undrar bara, man vet ju hur snabbt ljudet färdas per m/s, kan man inte räkna ut avståndet från varje högtalare till föraren och därefter ställa in ljudet? Då bör det bli precis. Är det inte så det funkar? Lät logiskt bara smile

När jag spelar in systemet undrar jag hur jag ska bära mig åt... Bör jag ha det på ett par timmar på låg volym, hur länge isf? Eller går det att köra som vanligt, men lite mindre?

Mvh

Janneutanb
12 augusti 2008 · 7 272 Inlägg

Spela på som vanligt sålänge som allt är inställt riktigt.
Högtalarna ändrar karaktär efter en stund, vissa mer vissa mindre.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
12 augusti 2008 · 2 353 Inlägg

Kolm skrev:
Härligt. Det ska jag se till, tidskompen... Undrar bara, man vet ju hur snabbt ljudet färdas per m/s, kan man inte räkna ut avståndet från varje högtalare till föraren och därefter ställa in ljudet? Då bör det bli precis. Är det inte så det funkar? Lät logiskt bara smile

När jag spelar in systemet undrar jag hur jag ska bära mig åt... Bör jag ha det på ett par timmar på låg volym, hur länge isf? Eller går det att köra som vanligt, men lite mindre?
Mvh

Jo, rent teoretiskt är det precis så det funkar. Dilemmat i bilen är att du ofta har med reflekterat ljud att göra, så då måste man räkna på den faktiska distansen. Skulle elementen däremot sitta helt on-axis så är du helt rätt på det! Oftast så ställer man tidskompet bäst genom att använda öronen.

Lagom hög volym, ej distat. Eller så spelar du in det som de flesta dvs de kör med sina bilar och till slut har de lyssnat på systemet så mycket att det kan anses inspelat.

mvh jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang