5313
Sök

Sämre ljud när jag kör än stillastående

815 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
Hej! Har nyss installerat ny stereo och högtalare. Har stått still och testat ljudet och ställt in det som går tills jag blev nöjd. Sedan när jag körde iväg blev ljudet sämre. Det är som att all bas försvinner och ljudet blir "diskantiskt" och rösterna blir pipiga och man vill bara stänga av stereon. Vad kan det bero på?

Stereo: Pioneer DEH-4000UB
Högtalare: Gas 5,25"

Sen undrar jag också ifall det blir stor skillnad ljudmässigt av att ha två framsystem istället för ett?

Tacksam för svar eftersom det när jag kör som jag vill ha ljudet!
Senast redigerat av Olssonz (13 augusti 2008)

Master of the obvious
636 Inlägg
13 augusti 2008
hmmm kanske batteriet är lite för svagt.

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

815 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
Marqus skrev:
hmmm kanske batteriet är lite för svagt.

Okej, det är inte fullladdat, kan det ha med det att göra tror du?

För det är ju inga slutsteg och sånt, så då borde det palla att driva stereon tycker jag, men det är nog gammalt.

Volvonörd
1 187 Inlägg
13 augusti 2008
Sen är det så oftast att när man kör så kör man ifrån basen upplever jag det fastän jag har låda å steg... Låter alltid bättre om man står still.

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

815 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
TheRefunder skrev:
Sen är det så oftast att när man kör så kör man ifrån basen upplever jag det fastän jag har låda å steg... Låter alltid bättre om man står still.

Okej, jo det är så det känns. Men ifall jag jämför ljudet med min pappas bil, han har en denver stereo och orginal högtalare och det låter ju bättre både när han kör och står still.

Kan det ha något att göra med dålig dämpning i karross/dörrar? För hans e ju nyare och i min gammla bil är det rätt dålig ljuddämpning.

130 Inlägg
13 augusti 2008
skulle gissa på att däckljud och allmänt buller är tjuven i dramat.

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.

815 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
Har lyssnat lite mer på det o testat och kommit fram till att det diskantiska och pipiga ljudet berodde på den usb enheten jag hade kopplat till, testade med ett usb minne också och då blev det ingen skillnad när jag körde och stod still. Dock blir basen dålig när jag kör när man spelar dunk musik men det beror väl på dålig dämpning och sånt som ni har skrivit. Så i framtiden ska jag dämpa dörrarna bättre.

Tack för hjälpen! smile

Sök