Detta är min åsikt, och jag skiter i va ni tycker om vad jag säger..
En ny bil kan lukta illa av flera olika anledningar, en Asiatisk eller Amerikansk bil kan ha fått dålig lukt från båttransporten, oftast brukar firman som säljer bilarna göra leveransrekond innan man levererar den till kunden så den luktar fräscht, det vill säga neutralt. Självklart kan en bil lukta skinn eller det vi kallar för "nybilsdoft..
Är det en begagnad bil så beror det ju självklart på hur föregående ägare har skött bilen..
Alla bilar kan lukta fräscht så länge man dammsuger och torkar av paneler och instrumentpanelen regelbundet, Wunderbaum är bara ett dumt påfund för lata svenskar som tror att man slipper den dåliga lukten, dvs.. Slippa dammsuga och torka ur lika ofta, dålig lukt framkommer oftast vid misskötsel av interiören. Självklart så kan det finnas andra anledningar att det framkommer dålig lukt, men den största anledningen att en bil luktar illa är misskötsel..
Detsamma gäller exteriört, sköter man allt så håller bilen sig fin i både lack och övriga detaljer.
Jag har aldrig haft Wunderbaum eller liknande "luftrenare" i mina bilar, kommer aldrig att ha det heller, det finns inget som luktar värre än gammal Wunderbaum, kan nog påstå att det luktar värre än när någon har rökat i en bil..
Det går att behålla nybilsdoften (för den som gillar det) STÄDA bilen oftare!!!

Men det är precis som med allt annat i vårat avlånga land..
Ett bra exempel är:
Bara för att det finns ABS och ESP (antisladdsystem) i nya bilar så tror folk att man kan köra ännu fortare.. Speciellt när det snöar och är halt, eller när det regnar..
"Vadå, Jag har ju ESP, jag kan inte få vattenplaning.." ? Rätt eller fel? Fundera på det..
/Jonni