6282
Sök

ljudkort för bildatorn

605 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
#1
hej
håller på med bildatorn nu, jag ska endast använda den, ingen stereo ( om man inte måste ha stereo vid tävling)

jag vet inte hur bra man behöver ha, men ni kan väll ge förslag

basarna blir re se, re sx
steg blir nått i 5000 kronors klassen
o frontsystem re xxx med steg i 4000 kronorsklassen

har kollat på
http://www.datorbutiken.com/se/default. … =ASXONARD2

men vad ska man kolla på?
vill ju ha tidskomp o så ju
men som tex detta hade ett "Signal-till-brus-förhållande" på 118 db, vad menas med detta?

kortet ska kunna gemföras, med t.ex en eclipse stereo på 7v
Senast redigerat av sveaochedith (15 augusti 2008)

2 665 Inlägg
15 augusti 2008
#2
tidskomp lär du aldrig hitta på ett datorljudkort.

Det betyder att signalen ligger 118db högre än brusninån på ljudkortet. OM den hade varit 40-50db hade du hört bruset men inte nu.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

9 108 Inlägg
15 augusti 2008
#3
Det lät skitbra genom originalkortet till min bärbara som är 3-4 år gammal kopplad till två MDS Eyebrid-steg så jag vet inte om det är så noga om man inte vill ha massa inställningsmöjligheter, ta något lagom dyrt bara wink


605 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
#4
ok, men tror ni det kortet duger?
går det o gemföra med en bra stereo?

måste man köpa så dyrt kort, räcker det inte med ett i 500 kr klassen?

9 108 Inlägg
15 augusti 2008
#5
Det enda som går från ljudkortet är ju signalen, steget ser till så det låter bra. Jag är dock ingen audiofil så jag hör inte så mycket skillnad i kvalité ska jag säga, något är det ju säkerligen som skiljer dom åt. Men som sagt, med ljudkortet i en gammal bärbar lät det som vilken stereo som helst.


2 665 Inlägg
15 augusti 2008
#6
Oj oj MilleN nu är du ute på hal is.

Det enda som kommer från ljudkortet är ju signalen. Ja precis och låter den signalen dålig och sedan förstärks 20ggr o ut i högtalarna så blir det skit. Steget förstärker bara signalen, det kan omöjligt göra så den signalen låter bättre.
Det är i starten på kedjan allt avgörs om det låter bra. Eller så blir det skit in skit ut!


Kortet du nämner är ju mera till hemmabio med alla format och utgångar.
Senast redigerat av Rickard-v (15 augusti 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!


Sök