Svårstartad Volvo 745 GL-90 B230F o pendlande bränsletryck när de är under halv tank Snälla hjälp !!!

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
27 juli 2008 · 991 Inlägg

Hej!
Har en volvo 745 gl -90 med b230 f motor som har blivit väldans svårstartad när bränslenivån är under halv tank ! 
Kör på 100% etanol och har en ställbar btr monterad,  den startade enkelt med etanol och ställbar btr tills för ett par dagar sen  men har nu blivit väldigt kinkig och svårstartad när bränslenivån är under halv tank, får typ köra 4-6 omgångar på startmotorn innan den hoppar igång hmm   när den hoppar igång sen så går den bra men lite slöare än vanligt hmm    har oxå sett att när nivån är under halv tank så pendlar bränsletrycket en hel del mellan 3 - 5 bar hela tiden yikes
Bytte bränslepumpen under för ett par veckor sedan  (pumpen i tanken bytt i höstas och den funkar för har lyssnat i tanken)

Så nu undrar jag vad det kan vara för fel ??   


all hjälp tas tacksamt emot smile 

MVH Emil

Senast redigerat av Klorin_Elvis (14 augusti 2008)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
27 juli 2008 · 5 042 Inlägg

kallstarts ventilen är bara vid kall start.
Kollat hur tändsystemet ser ut?? Rotor o hela skiten.
Bytt soppa filter?
Inga dyra delar som sagt till en 740 smile
Jag hade byt ut hela tändsystemet ( Kablar , stift , rotor , fördelarlock , tändmodul )
O sen soppa filtret!

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (27 juli 2008)

C H E V R O L E T <3
breesladd SKÅNING
27 juli 2008 · 1 215 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
kallstarts ventilen är bara vid kall start.
Kollat hur tändsystemet ser ut?? Rotor o hela skiten.
Bytt soppa filter?
Inga dyra delar som sagt till en 740 smile
Jag hade byt ut hela tändsystemet ( Kablar , stift , rotor , fördelarlock , tändmodul )
O sen soppa filtret!

gissar på samma

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
ormander
27 juli 2008 · 42 Inlägg

håller med de andra. men föreslår också att byta hallgivaren om det finns en sån och inte det andra funkar. låter nämligen exakt som mitt problem när min hallgivare var slut

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
28 juli 2008 · 991 Inlägg

Children-Of-Bodom:  Stiften är bytta för ett par veckor sedan, soppafiltret är heller inte så gammalt hmm Kablarna såg fräscha ut allafall men om dom är dåliga kanske man inte ser med blotta ögat ?? 
Men jag tänkte på om det kanske har något med den ställbara BTR:en att göra ?? även fast den gick bra med den uppsättningen förra veckan så kanske de har hänt något nu kanske hmm   
Jag får inte upp några felkoder alls varken på tändning elr soppa delen ! 

ormander:  Men om hallgivaren vore dålig / trasig så borde den ju gå dåligt annars med ??   

Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
28 juli 2008 · 991 Inlägg

Glömde säga det att mitt bränsletryck pendlar på tomgång hmm   har ställbar BTR monterad och kör på 100% e85 så har ställt trycket på 4 bar  men det pendlar mellan 4 och 5 bar hela tiden på tomgång  och det verkar som det även pendlar när man kör med bilen för det känns när man ökar upp hastigheten med jämn gas att det typ vajar framåt  men inte så farligt men det känns allafall   så jag funderar på vad de skulle kunna vara ??  // Emil

Senast redigerat av Klorin_Elvis (28 juli 2008)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
unpatterned
28 juli 2008 · 294 Inlägg

Är det inte så att det finns en tryckackumulator  till de där motorerna? så att bränslepumpen inte skall gå när startmotorn går? kan ju vara så att nånting i bränslesystemet inte är som det ska längre pga det höga trycket. (bättre konvertering skulle ha varit 850 t5 spridare orange)
Du lär även bygga dig en kallstarts annordning innan vintern kommer.

Har du möjlighet att kolla bränsletrycket?
om det är en billig regulator så kanske den har ändrats sen du justerade den.
och 3-4 startförsök utan kallstarts annornding är inte ovanligt.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
28 juli 2008 · 991 Inlägg

Tryckackumulator ??    jag körde ju en tid med denna inställningen och då startade den enkelt men sen i onsdags så har den varit mycket trög startad hmm     trycket har jag ställt in på 4 bar för att köra på etanol  men trycket pendlar mellan 4 och nästan 5 bar hmm    och jag har ingen aning om varför elr vad det är för fel sad   // Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
14 augusti 2008 · 991 Inlägg

Någon som har någon idé ??     En polare funderade på om det kunde vara ett litet hål i uppsugnings röret i tanken  så om nivån kommer under hålet så blir den svårstartad !!  men jag vet ej hmm

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Beeenny
14 augusti 2008 · 982 Inlägg

japp..röret till tank armaturen brukar rosta av eller rosta hål

T-bar
14 augusti 2008 · 14 Inlägg

Har du en soppa pump i tanken så kan det vara den som har lagt av.
Över halv tank funkar hävert effekten, men när nivån sjunker så får du ett pendlande tryck..

// T

Lev livet för faan, innan Faan lever livet med dig!"
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
15 augusti 2008 · 991 Inlägg

Jag har lyssnat i röret till tanken och där skvalar det i en jämn ström , är inte de tecken på att pumpen i tanken fungerar ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
frasse4
15 augusti 2008 · 736 Inlägg

Hmm, jag tycker det är mer av ett surrande ljud. När den närmas sig halv tank surrar det om huvudtanken då? Det är ett tecken på att den inte får bensin från förpumpen (gjorde den på min när den var paj under ~halv tank). Om det är förpumpen skulle bilen dessutom vara mycket svårare att starta med nosen upp i svår uppförsbacke än nosen ner. Måste dock tillägga att min inte riktigt betedde sig så när förpumpen gick sönder...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
15 augusti 2008 · 991 Inlägg

Nej jag vettefan vad det är alltså hmm   men varför blir det bara såhär när det är under halv tank ??  fattar de inte

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
262turbo
15 augusti 2008 · 1 004 Inlägg

förpumpen i tanken... garanterat smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
16 augusti 2008 · 991 Inlägg

262turbo skrev:
förpumpen i tanken... garanterat smile

Men varför blir det då bara under halv tank ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
frasse4
16 augusti 2008 · 736 Inlägg

Då blir självfallet ner till huvudpumpen för dåligt. huvudpumpen är ingen vidare sugpump så den måste få soppa fram till sig innan den kan pumpa vidare!

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
16 augusti 2008 · 991 Inlägg

Självfallet ?

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang