6222
Sök

mitt batteri laddar ur hela tiden.

583 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#1
tjenare.
har lite problem med mitt batteri i bilen. det laddar hur hela tiden.
jag va bort rest 4 vacker då va batteriet helt slut så jag ladda upp det och allt funka som det ska.
och igår va de helt slut igen. då har bilen varit i garaget 4 5 dagar och de funkar inte.
det är en Volvo 855 är larm i.

bilen har tidigare klarat sig två mån med larm på utan varit problem. har kollat batteriet men ser inge fel.
kan det vara larmet eller något annat roligt? har inte haft i några nya saker som kan dra EL. utan allt är som tidigare när den klara sig flera mån


Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
17 augusti 2008
#2
Hade liknande problem i min 206 förut.. Kopplade ur alla sladdar för jag trode att neonen elelr annan skit drog ström.. Efter de laddade de ändå ur sig.. Batteriet va inte så gammalt och såg fräsht ut. Trodde att min franske vän hade fått nå fel och börjat dra ström för att något relä inte slutade ta ström.. Men så kom pappa å mätte allt. Batteriet va kasst, vilket va de sista jag trodde typ...
  Hade jag varit du hade jag lånat någon annas batteri och testat med de ett tag innan jag hade gjort något annat.

MVH Sebban

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

21 761 Inlägg
17 augusti 2008
#3
bengan87 skrev:
jag va bort rest 4 vacker då va batteriet helt slut så jag ladda upp det och allt funka som det ska.
och igår va de helt slut igen. då har bilen varit i garaget 4 5 dagar och de funkar inte.
det är en Volvo 855 är larm i.

bilen har tidigare klarat sig två mån med larm på utan varit problem.

Det kan vara batteriet som har blivit dåligt, håller med sebbanboy där. Men för att slippa att ett eventuellt nytt batteri riskerar att bli förstört i förtid så bör du göra en extra koll på hur mycket "tjuvström" det drar när bilen är avstängd och låst.

Försök ladda upp ditt batteri igen, eller låna ett annat, ta loss ena batterikabeln och mät mellan batteripol och batterikabel hur mycket ström det drar. Använd en multimeter som är ställd i läge för strömmätning och ställ först in på tex 10A (eller 20A beroende på mätare) mätområde, är strömmen väldigt liten så väljer du ett mindre område.

Kolla även igenom hela bilen så att det inte finns någon liten lampa som är tänd, tex handskfackbelysningen eller liknande. Såna saker kan spöka ibland.

583 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#4
Okej. för göra det. har kollat lamper tidigare i hela bilen men hitta ingen. är bara larm lampan som lysser då och då.



Drönirettab skrev:
bengan87 skrev:
jag va bort rest 4 vacker då va batteriet helt slut så jag ladda upp det och allt funka som det ska.
och igår va de helt slut igen. då har bilen varit i garaget 4 5 dagar och de funkar inte.
det är en Volvo 855 är larm i.

bilen har tidigare klarat sig två mån med larm på utan varit problem.

Det kan vara batteriet som har blivit dåligt, håller med sebbanboy där. Men för att slippa att ett eventuellt nytt batteri riskerar att bli förstört i förtid så bör du göra en extra koll på hur mycket "tjuvström" det drar när bilen är avstängd och låst.

Försök ladda upp ditt batteri igen, eller låna ett annat, ta loss ena batterikabeln och mät mellan batteripol och batterikabel hur mycket ström det drar. Använd en multimeter som är ställd i läge för strömmätning och ställ först in på tex 10A (eller 20A beroende på mätare) mätområde, är strömmen väldigt liten så väljer du ett mindre område.

Kolla även igenom hela bilen så att det inte finns någon liten lampa som är tänd, tex handskfackbelysningen eller liknande. Såna saker kan spöka ibland.


BTLulle
17 augusti 2008
#5
Skulle tro att det är kortis i batteriet.

MVH Peter


Sök