4193
Sök

Ta bort samtliga ljuddämpare och ersätta med raka rör? Japp.. :)

329 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
Har för mig att jag startat en tråd innan men kan inte hitta den så jag försöker igen..

Frågan är om det finns nån anledning att inte göra detta.. Har bytt mittendämparen mot rakt rör och längst bak sitter en japs. Den vill jag ta bort och ersätta med ett rör + snyggt utblås bara.

Undrar bara eftersom jag är rädd om bilen, om det kan bli nåt fel iom att systemet inte dämpar och allt är ju styrt elektroniskt.. smile
Katalysatorn sitter givetvis kvar.
Gäller min S60.
Senast redigerat av Molle_S60 (18 augusti 2008)

4 001 Inlägg
18 augusti 2008
något fel med systemet blir det nog inte men bilen kommer att gå sämre

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Saabmuppen
18 augusti 2008
Bilen kommer at gå sämmre om du inte har nån turbo men har du det är det ingen större fara att ta bort alla dämpare och köra med rakarör efter katten är det T5 så låter dom ju otroligt gött med så kör hårt

329 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
kolvas skrev:
något fel med systemet blir det nog inte men bilen kommer att gå sämre

Okej? Utveckla..

329 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
Biffen79 skrev:
Bilen kommer at gå sämmre om du inte har nån turbo men har du det är det ingen större fara att ta bort alla dämpare och köra med rakarör efter katten är det T5 så låter dom ju otroligt gött med så kör hårt

Hann inte se ditt svar innan jag skrev.. smile

Glömde nämna det, det är en 2,4 turbo.. Så den bromsar väl i sig också.

4 001 Inlägg
18 augusti 2008
att  ta fram ett avgassystem som ger rätt motstånd/rätt ljud är inget en biltillverkare låter någon prao-elev göra utan det läggs ner en j*vla massa pengar och tid på detta.

Det krävs ett visst motstånd i avgassystemet för att en motor ska gå bra över ett långt register, nu har du turbo så du kan nog få en viss effektökning på nåt ställe men tappar desto mer på andra ställen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

329 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
kolvas skrev:
att  ta fram ett avgassystem som ger rätt motstånd/rätt ljud är inget en biltillverkare låter någon prao-elev göra utan det läggs ner en j*vla massa pengar och tid på detta.

Det krävs ett visst motstånd i avgassystemet för att en motor ska gå bra över ett långt register, nu har du turbo så du kan nog få en viss effektökning på nåt ställe men tappar desto mer på andra ställen.

Givetvis är det så, och därför frågar jag. Vill ha ut mer ljud ur bilen men inte om det skadar något. Så detta har alltså inget egentligen med effektökning att göra, den går tillräckligt bra ändå.

4 001 Inlägg
18 augusti 2008
det är betydligt häftigare med insugsljud än avgasdån, skaffa ett sportfilter istället (OBS min personliga åsikt)

ifall du bara har en Japs-dämpare så borde den låta en del?
Annars får du byta ut den mot en 3" ljuddämpare istället så får du ett härligt dovt ljud.

329 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
Sitter öppet BSR-filter så det låter riktigt gott.. smile

Den låter okej som det är nu men tycker att lite mer gör inte så mycket.. smile Jag ska prova nu, blir det inte bra är det ju "bara" att montera tillbaka den igen. smile

329 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
Sagt och gjort! Vet dock ej om jag är nöjd, antingen får jag vänja mig men det låter ändå inte riktigt som jag velat.. tongue
Är mer åt cross-hållet men ändå jävligt dovt. Det ända riktiga är väl egentligen att byta hela systemet mot ett 3" hela vägen med en slutdämpare kanske? Jaja får se vad det blir.
Var iaf duktigt less på japsdämparen så den är det gott att slippa. cool

Sök