Lågnivåutgång... Sub/Bas ?

Adder Adder
18 mars 2005 · 972 Inlägg

Stereon har en lågnivåutgång med en "Sub-Switch"... För det första vad innebär det ? Är det att man kan koppla den alltså stereon direkt till en Subwoofer lr ett slutsteg ? Sen till nästa fråga vad är det för "markant" skillnad på en subwoofer och en bas ? Sen varför om det nu inte går, kan man inte bara koppla en bas isf en sub i lågnivåutgång ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
V8Rules
18 mars 2005 · 76 Inlägg

en subwoofer är vad vi på svenska kallar baslåda... vad dom menar med "sub-switch" vet jag inte... tips! kolla instruktionsboken!

loudness
18 mars 2005 · 4 554 Inlägg

låter mysko.. men är de rca kontakter mistänker jag att dom ska gå till ett slutsteg.. det som skiljer sub utgången från vanlig lågnivå är att den inte skickar höga frekvenser till steget..

Cliffjumper
13 april 2005 · 37 Inlägg

vänta nu... om d finns RCA kontakter å en subswitch så betyder d att man kan välja om man tex har ett flerkanals-steg att göra alla frekvenser till steget lr Switcha till att att bara köra basfrekvenser (Sub) om man bara har en beslåda. Stereon har alltså ett inbyggt lågpassfilter...

andreasl
14 april 2005 · 391 Inlägg

Cliffjumper: exakt!   de stämmer,    de är bara o koppla till ett steg och beroende på om du switvhar av lr på      är signalen lämplig för baslåda   lr   hela registret,   om dud ex kopplar in nåra  6x9 or i hatthyllar lr så

Adder Adder
15 april 2005 · 972 Inlägg

Hmm, tack för alla svar... Men köpte en bas för ett par dar sen... Så nu idag tänkte jag testa den bara men vart lite konfunderad... På några saker... Dvs man kan ställa in LPF (low pass filer)  vad lämpar sig bäst för en 10" bas 78 Hz eller 125 Hz om man kan säga så ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Stefan1973
24 april 2005 · 305 Inlägg

Har lowpass på mitt steg . kör på ca 100 Hz till min baslåda.   dunkar rätt bra .

Theo
24 april 2005 · 859 Inlägg

Adder skrev:
Hmm, tack för alla svar... Men köpte en bas för ett par dar sen... Så nu idag tänkte jag testa den bara men vart lite konfunderad... På några saker... Dvs man kan ställa in LPF (low pass filer)  vad lämpar sig bäst för en 10" bas 78 Hz eller 125 Hz om man kan säga så ?

Vad har du för högtalare fram? Har du 6,5" i fram så kan du dela basen lägre. 78Hz brukar vara ganska bra. Ju lägre du delar basen ju svårare är det att lokalisera den, det är det man strävar efter i tävlingssammanhang iaf.

MVH Theo

ZayD
3 maj 2005 · 9 Inlägg

Reda ut begreppen lite.."sub-switch" innebär ett lågpassfilter som har o göra med om du har ett 2 eller 4 kanaligt slutsteg. Det finns egentligen ingen skillnad på en subwoofer och en bas. Däremot så anser vissa att en bas är bara själva basen, lådan får du bygga själv o koppla till ett slutsteg och att en subwoofer e allt i ett som du köper i butiken slutsteg och bas i samma enhet typ:) Du kan aldrig koppla en bas till lågnivå utan ett steg emellan..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang