3163
Sök

Ställa av bilen under lång tid

1 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
Jag tänkte ställa av min Ford Cougar V6 -99, har inte råd att finansiera den längre men vill samtidigt inte skilja mig från den. Så tänkte ställa av den tills jag behöver den igen eller jag får råd. Så den kan säkerligen stå 2-3 år. Men, jag är total amatör i ämnet och tänkte kolla med er som har läget under kontroll hur jag ska göra. Den är förresten nyservad så allt är fräscht i den så när som på en månad.

Antingen kommer den stå i ett lager på betong under tak. Det kommer bli kallt där, kanske minusgrader men inomhus och relativt torrt, eller så kommer den stå på asfalt ute. Jag kan inget när det gäller att mecka, så jag tänkte göra så att jag tar ut den och kör med den en liten bit någon gång varannan månad eller var tredje så hjulen rättar till sig och batteriet håller sig fräscht. Men utöver det har jag några frågor: (Som sagt - total amatör så ni får ursäkta om frågor dyker upp som är totalt uppenbara.) big_smile

* Behöver jag betala något medan den står avställd, typ skatt eller försäkring, eller kostar den inget när den är avställd?

* Hur länge/långt behöver jag köra för att däcken ska jämna till sig och batteriet ladda sig för att klara sig några månader till? Lite sneda däck är ok om dom bara rättar ut sig senare.

* Ska jag ta ut batteriet och låta det stå i rumstemp? Har ingen laddare dock och vill inte köpa en så håller det sig verkligen några år? Annars, kan jag bara ta bort minuskabeln tills jag ska ut och köra upp den lite?

* Behöver jag besiktiga den när den är avställd?

* Ska jag använda kapell om den står ute?

* Jag har läst att jag behöver pumpa upp däcken, fylla tanken, tvätta av bilen, ingen handbroms, hälla i frysskydd i spol och kylare, använda fuktslukare och veva ned rutorna lite om den står inne - har ni några övriga schyssta tips?

Många frågor men jag uppskattar alla svar. smile

349 Inlägg
21 augusti 2008
Enda jag kan tipsa om är att du inte behöver varken betala eller besiktiga den. (dock kan du ha en försäkring på den som täcker skador och brand. Den kostar nästan ingenting.)

16 197 Inlägg
21 augusti 2008
35 kr om året kostar för s.k registeravgift.  om du ska ha den avställd väldigt länge så skulle ja hissat upp den på pallbockar för att både bespara däcken samt fjädringen. å koppla bort jordkabeln från batteriet.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

349 Inlägg
21 augusti 2008
evilaudio skrev:
35 kr om året kostar för s.k registeravgift.  om du ska ha den avställd väldigt länge så skulle ja hissat upp den på pallbockar för att både bespara däcken samt fjädringen. å koppla bort jordkabeln från batteriet.

Just det ja den avgiften glömde jag totalt bort! yikes haha men den märks väl inte av i plånboken ändå. wink

BTLulle
21 augusti 2008
Gör som evilaudio skriver men plocka ur batteriet, står bilen där det är betongolv så brukar batterierna inte hålla så länge ta med det hem och köp en lite mc-laddare så kan du underhålsladda det var 4-6 månad. Veva inte ner rutorna men en "torrboll" i bilen är en bra. Du behöver inte ha full spolarkage men kolla så den och kylvätskan i motorn klarar den kyla ni har i området, har du för tex -25 och det blir -30 så kommer det inte att hända nått, ja det blir issörja i systemet men du spränger inte sönder motor eller kylare. Kappelet är jag tveksam till då du inte får någon luftväxling inne i och runt bilen med ett sånt på specielt om det är en regnigt ute, däremot så skyddar det lacken specielt på sommaren så där är jag lite kluven.

MVH Peter

1 327 Inlägg
21 augusti 2008
Kan inte rekomendera att använda kapell då jag sett två bilar som fått lacken repig pga kapellet rör sig lite när det blåser och skavar på lacken.
Senast redigerat av Aero T16 (21 augusti 2008)

1 878 Inlägg
21 augusti 2008
* Behöver jag betala något medan den står avställd, typ skatt eller försäkring, eller kostar den inget när den är avställd?

Svar: Registerings avgift behöver du betala tror den ligger på 30:-/år nåt sånt. Samt att du behöver nog Garage försäkring är nån hundring tror jag.

* Hur länge/långt behöver jag köra för att däcken ska jämna till sig och batteriet ladda sig för att klara sig några månader till? Lite sneda däck är ok om dom bara rättar ut sig senare.

Svar: Palla upp bilen på pallbockar om bilen ska stå still under en längre tid, eventuellt köpa plåtfälgar med kassa däck så bilen kan stå på dem

* Ska jag ta ut batteriet och låta det stå i rumstemp? Har ingen laddare dock och vill inte köpa en så håller det sig verkligen några år? Annars, kan jag bara ta bort minuskabeln tills jag ska ut och köra upp den lite?

Svar: Japp, Plocka ur batteriet, och ställ det hemma hos dig, tex i källaren eller dyligt, och ladda det vid jämna mellanrum. Att ha batteriet i bilen och endast koppla av strömmen är inte vad jag rekomenderar. om det skulle spricka eller dyligt.

* Behöver jag besiktiga den när den är avställd?

Svar: Nej du behöver inte besiktiga bilen då. Bilen ska bara besiktigas om bilen är påställd.

* Ska jag använda kapell om den står ute?

Svar: Att ställa bilen ute kommer bli rått och fuktigt. och därmed leder till rost. så om du har garage plats/vinterförvaring så rekomenderar jag starkt att den ska stå under tak, och på betong platta. som är torrt. Kapell är att rekomendera om bilen ska stå inne oxå, därmed slipper du damm & dylig skit som hamnar på bilen.

* Jag har läst att jag behöver pumpa upp däcken, fylla tanken, tvätta av bilen, ingen handbroms, hälla i frysskydd i spol och kylare, använda fuktslukare och veva ned rutorna lite om den står inne - har ni några övriga schyssta tips?

Svar: Pumpa däcken/Palla upp bilen. fylla tanken(därmed slipper du kondens i tanken), tvätta bilen(nja, kanske inte behövs, men är man petig så) glykol är alltid bra att ha som tål många minus grader! Veva ner rutorna har jag aldrig gjort när min bil har stått inne, dock ställde jag in 5 torrbollar under vintern i bilen.

Många frågor men jag uppskattar alla svar. smile

rätta mig om jag har fel på någon punkt.

Mvh Andreas

Edit: Stavfel
Senast redigerat av Frozen1985 (21 augusti 2008)

9 108 Inlägg
21 augusti 2008
Och nej du behöver inte besikta den medans den är avställd, men passerar du tiden måste du besikta det första du gör när du ska börja använda den sedan.

edit: Frozen1985 hann före, jag håller med på alla punkter roll

BTLulle
21 augusti 2008
Att tvätta bilen noga är viktigt så det inte finns vägsalt och anna skit som binder fukten så det börjar rosta, spola ur skärmar och alla skrymslendär det kan ligga lite grus eller smuts. Även lacken mår dåligt av att ha ett lager smuts utan på sig en längre tid, titta på en vit bil som är dåligt skött den är gul där det legat skit från vägen.

MVH Peter

812 Inlägg
21 augusti 2008
ja kan ju inte rekomendera att ha bilen upp pallad. rost och värmeförsvagar plåten och ska den stå på pallbockar en längre tid så finns det risk för att du knäcker balkar + att vid ev brand eller dylikt så kommer bilen bli förstörd då inte brandmännen kan flytta bilen vid behov. så den gör mer skada en nytta om den står upp pallad. jag rekomenderar plåt fälgar och en fot fump. ser du att de börjar bli taskigt med luft så är de bara å fylla i.

mvh

man lever bara en gång..

Sök