ichibon skrev:
Meritförteckning - tidigare arbeten och utbildningar listat i kronologisk ordning. Nämn hur länge du arbetade där och vad dina huvudsakliga arbetsuppgifter var, var mer detaljerad här än i personligt brev. Även språkkunskaper, datakunskaper, körkortsbehörighet, föreningsverksamhet, idéelt arbete etc. Referenser.
Personligt prev - presentation av dig som person, dina intressen, personliga egenskaper och kunskaper som du tror kan vara relevanta. Varför du är intresserad av jobbet och vad du kan tillföra.
Har du eget boende? Goda resemöjligheter? Bra att nämna även när man kan börja arbeta.
Bli inte långdragen, max en halv A4.
Kontaktuppgifter kan vara bra att skriva ut både på personligt brev och meritförteckning. Även personnummer. Bifoga gärna bild.
Be ngn läsa genom det du skrivit när du är klar för att rätta ev språkliga fel. Det är t ex lätt att upprepa sig, att skriva väldigt jag-centrerat.
Förslag på ändringar:
Hej! Mitt namn är Michael Larsson, jag är arton år och bor ca 1.5 mil utanför Kristinehamn. Jag har gått en treårig fordonsutbildning på Presterudsgymnasiet i Kristinehamn och är därigenom certifierad bilmekaniker. Har även gått en grundkurs i grovsvetsning MAG, TIG, Gas, MMA samt skärande.