Tänkte uppgradera kameraväskan lite och då står ett fisheye på inköpslistan. Har läst runt lite och Sigma verkar vara ett bra alternativ, någon som använder sig av ett? Skall helst vara ett autofokus men inget krav. Något man ska tänka på när man ska införskaffa sig ett? Den ska användas på en Canon 20D. MVH
Är väl inte lätt att få olika bländare om man betalar för det.. Dom bra (dyra) objektiven har ofta fast bländare. Dock skulle jag rekommendera ett Tokina 11-16 om du ska köpa ett nytt objektitv. Tror dom har börjat säljas i Sverige nu. Ett av mina absolut bästa köp. Skarpare än Nikons 12-24F4 och halva priset. Finns självklart med Canon fattning också. Visst, det är inte 10mm, men så nära du kan komma. Och det är kul att inte bara kunna ta fisheyebilder med ett objektiv även om effekten är jävligt cool.
Är väl inte lätt att få olika bländare om man betalar för det.. Dom bra (dyra) objektiven har ofta fast bländare. Dock skulle jag rekommendera ett Tokina 11-16 om du ska köpa ett nytt objektitv. Tror dom har börjat säljas i Sverige nu. Ett av mina absolut bästa köp. Skarpare än Nikons 12-24F4 och halva priset. Finns självklart med Canon fattning också. Visst, det är inte 10mm, men så nära du kan komma. Och det är kul att inte bara kunna ta fisheyebilder med ett objektiv även om effekten är jävligt cool.
Jag har inte hört så mycket om Tokina men enligt dig så verkar dom göra att bra jobb. Har luskat runt lite och hittade Tokina 10-17 mm 3.5-4.5 till ett vettigt pris Ja, sen kanske man "tröttnar" på att bara ta fisheye bilder. Mvh