Kyl vätskan tar slut.

calle_
10 februari 2008 · 18 Inlägg

har en saab 95 aero -00 som förbrukar alldeles för mycke kyl vätska vad kan de bero på. topplocks packning?? eller kan de vara nåt simplare, brukar få fylla på med vätska varannan månad typ
mvh calle

j0hanna
10 februari 2008 · 95 Inlägg

calle_ skrev:
har en saab 95 aero -00 som förbrukar alldeles för mycke kyl vätska vad kan de bero på. topplocks packning?? eller kan de vara nåt simplare, brukar få fylla på med vätska varannan månad typ
mvh calle

småläcker ur kylaren kanske?

MrTobias
10 februari 2008 · 1 297 Inlägg

läckage någonstans.. ställ bilen i ett garage, en kartong under och se vart de droppar

calle_
11 februari 2008 · 18 Inlägg

har inte sett att den droppar någonstans då ja har den i värmegarage på natten.. verkar som den läcker bara när ja kör

viccoA
11 februari 2008 · 3 110 Inlägg

Kan vara värmepaketet (inne i kupén), eller läck på någon slang (ibland syns det inte när bilen står stilla).

Är det väldigt högt tryck i systemet och kommer avgaser ur expansionskärlet? I regel startar inte bilen på alla cylindrar de första sekunderna om du har en dålig toppackning...

Wynns kylarcement är bra om du inte hittar läckan ;0)

calle_
11 februari 2008 · 18 Inlägg

nä de 'r inget jag har märkt iaf.. ibland så går den lite hackigt när man kall startar den å drar på lite men bara precis i början

_jocki_
11 februari 2008 · 27 Inlägg

i värsta fall har toppen spruckit, men kolla läckor eventuell packning först

Opel Ascona GT "The Blue One" (1988)
Opel Calibra "The red devil" (1991)
Batta
11 februari 2008 · 1 353 Inlägg

ryker den vitt när du kör?

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
fish Allfixare
11 februari 2008 · 1 475 Inlägg

är förmodligen 2 saker garanterat när det är en SAAB!. Antingen är turbon på upphällningen, eller så är topp packningen trasig/toppen spräckt. Har bilen kokat t.ex om du kört i en långsam bilkö?? Åk till en verkstad å berätta din historia, sen ber du dom provtrycka kylsystemet åt dig. då ser dom om den läcker i nån slang eller om topp packningen/ toppen är slut.

Bostrom RS
11 februari 2008 · 886 Inlägg

fish skrev:
är förmodligen 2 saker garanterat när det är en SAAB!. Antingen är turbon på upphällningen, eller så är topp packningen trasig/toppen spräckt. Har bilen kokat t.ex om du kört i en långsam bilkö?? Åk till en verkstad å berätta din historia, sen ber du dom provtrycka kylsystemet åt dig. då ser dom om den läcker i nån slang eller om topp packningen/ toppen är slut.

Ibland upptäcker man inte läckage, även med provtryckning. Kan vara så enkelt att kylarlocket inte släpper ut övertryck (trasigt kylarlock dvs), och att nån slang därför har börjat gett vika och läcker ut vatten, men bara när trycket är högt.

Focus RS
calle_
11 februari 2008 · 18 Inlägg

okej. den har inte kokat va ja vet iaf å de borde man ju märka.. vad kan en provtryckning kosta på en ssab verkstad?

Bostrom RS
12 februari 2008 · 886 Inlägg

Om du frågar verkstadspersonalen snällt om dom har tid att provtrycka ditt kylsystem så tar dom nog inte betalt överhuvudtaget smile

Focus RS
sp1cket
13 februari 2008 · 23 Inlägg

Om bilen går lite ryckigt vid en kallstart och den drar vatten är det säkert så att den får in vatten i cylindrarna, om du vill testa lite själv och inte har möjlighet till en provtryckare kan du köra bilen varm och låta den stå ett par timmar ex över natten, skruva ur tändstiften och lys ner med lampa och kolla om det finns vatten på kolvarna om du kommer åt att titta ner, vet inte hur det ser ut under huven på en saab, bara ett litet tips.

calle_
14 februari 2008 · 18 Inlägg

de var vatten pumpen som läckte som tur va..

Xpon
22 augusti 2008 · 2 Inlägg

Gött, va kostade den calle?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang