7" 2din Horisontell upplösning? och byte av stereo V70

DrEvilBoy
20 augusti 2008 · 29 Inlägg

Yo

Ska köpa en 2din bilstereo med 7"  touchscreen. funderade på upplösningen på skärmen. Det står Horisontell upplösning: 500  i infon.... men vad betyder det?

Har en V70 (gamla modellen) jag ska smäcka in den i, har nu originalstereon. Kommer det att bli några problem när man kopplar in en ny stereo (självklart med rätt kablar) då jag har volvos original förstärkare under passagerar sätet... eller måste jag koppla förbi förstärkaren eller dra nya kablar? roll

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
20 augusti 2008 · 6 170 Inlägg

En upplösning på 500 innebär att det är 500 pixlar i skärmen från vänster till höger kant, 500 bildpunkter alltså.

Ju högre upplösning på samma yta desto bättre bildkvalitet (skärpa osv).

Senast redigerat av TBOC_Razor (20 augusti 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
pars Operatör
20 augusti 2008 · 346 Inlägg

Inte helt 100, men jag tror det är såhär:

############
#                         #
#                         #
#                         # 888 - vertikal (vid wide screen) eller - 666 (vid PAL)
#                         #
#                         #
############
      500 - horisont


Räta mig om det är fel.

Senast redigerat av pars (20 augusti 2008)

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
DrEvilBoy
20 augusti 2008 · 29 Inlägg

Rackarns vad snabba ni är smile

Så på en skärm som är 7" så är det en väldigt bra upplösning? eller suger eller bara okej upplösning?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
20 augusti 2008 · 6 170 Inlägg

Vet faktiskt inte eftersom jag inte har hållit koll på vad som är den vanligaste upplösningen på skärmar i olika storlek tongue

Men eftersom min JVC med 7" är på 480 x 234 så borde det ju inte vara dåligt eftersom det är bra bild på min.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
20 augusti 2008 · 6 170 Inlägg

pars skrev:
Inte helt 100, men jag tror det är såhär:

############
#                         #
#                         #
#                         # 888 - vertikal (vid wide screen) eller - 666 (vid PAL)
#                         #
#                         #
############
      500 - horisont


Räta mig om det är fel.

Tänkt på att just "wide screen" betyder bred skärm ?

Dvs bildens *bredd* är större än höjden tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
DrEvilBoy
20 augusti 2008 · 29 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Men eftersom min JVC med 7" är på 480 x 234 så borde det ju inte vara dåligt eftersom det är bra bild på min.

Och jag som trodde 480x234 var värdlös upplösning roll. där ser man.

Funderar på att köpa denna http://www.vcan.cc/vcan/newvcan/productshow.php?id=308
med tanke på att det är en kina produkt så är det nog som att köpa grisen i säcken. kostar inklusive tull m.m runt 3000kr cool

ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 augusti 2008 · 8 744 Inlägg

Om 888x500 i upplösning är bra eller inte på e 7" skärm är väl egentligen upp till var och en, min telefon med en 2,8" skärm har VGA upplösning, alltså 640x480... tongue Men det bör räcka till på en 7" skärm med tanke på avstånde som man kollar på den med.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
DrEvilBoy
22 augusti 2008 · 29 Inlägg

Skrev till företaget och frågade vad det var för upplösning på skärmen, fick då till svar att det var 720 x 480 (!!!)

Horisontell upplösning.... räknar man det på ett annat sätt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang