7529
Sök

Funkar det här ihop?

362 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hade tänkt och bygga lite ljud i min 93 min fråga är då lirar det här bra ihop? Det jag tänkte köra på är Focal FP 4.75 som driver 6,9 och 5,25 sen får 3,5 gå på stereon. Focal 130 KP 5,25, JBL GTO-327 3,5, JBL T-696  6,9. Budget är väl inget som finns sådär direkt men innom 14000-15000kr för allt.

Focal 130 KP 5,25
2-way system
Woofer: 130 mm (5')
Tweeter: 45 mm (1') tioxid 5 inverted dome
Voice coil: 25 mm (3-1/3')
Magnet: 85 mm (1-3/4')
Separate crossover 12 dB/octave (3,5 kHz) with adjustable tweeter and midrange level
Max power handling: 140 W
Nom. power handling: 70 W
Sensitivity (2,8 V/1m): 90 dB
Frequency response: 70 Hz - 22 kHz
Impedance: 4ohm
Grilles supplied

JBL GTO-327 3,5
Tvåvägs 3,5 tum. Polypropylenmembran (Plus one). Gummiupphängning. Mylar-Titanium diskant. Impedans 2ohm. Känslighet 89dB. Frekvensomfång 90-20000Hz. Effekttålighet 75W max. 25W RMS.

JBL T-696  6,9
Trevägs 6x9 tum. Membran i polypropylen. Gummiupphängning. Textil diskant och mellanregister. Impedans 4ohm. Känslighet 93dB. Frekvensomfång 35-20000Hz. Effekttålighet 450W max. 150W RMS.

Någon vänlig själv som vet? eller bör man byta ut vissa saker? skriv vad ni tycker, hur era system ser ut.
Tack på förhand smile

Fredde


C(^^,)
453 Inlägg
23 augusti 2008
#2
vet inte direkt hur det är med JBL. Men Focal gör riktigt schyssta framsystems ljud smile
Klart du ska köra på dom i alla fall!

7 283 Inlägg
23 augusti 2008
#3
Varför inte 6.5or i dörrarna istället?


362 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
#4
får som plats i dörrarna? tongue
Brains88 skrev:
Varför inte 6.5or i dörrarna istället?


362 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
#5
Mm focal gör riktigt bra grejer men jag hittar inga focal 6,9 hmm fast jag har ju bara tittat på db akuten xD
HKS skrev:
vet inte direkt hur det är med JBL. Men Focal gör riktigt schyssta framsystems ljud smile
Klart du ska köra på dom i alla fall!


7 283 Inlägg
23 augusti 2008
#6
Om du menar saab 9-3 så får det plats ja.
Jag har 6.5or i dörrarna och det är verkligen inga små magneter på dom.
Rutan går ner helt osv.

Skaffar du ett rejält framsystem så kan du faktiskt skippa 6x9or i bak.

Men dörrarna kräver REJÄL dämpning innan man får tyst allt missljud.


362 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
#7
Okej aa det är saab 93 tongue men då blir det att köra på ett par sådanadå smile Skulle det funka med Focal 165 K2P och sen köra på JBL GTO-327 3,5 på ett Focal FP 4.75 slutsteg eller behövs det ett annat?
Edit: hittade 6,9 tongue

Brains88 skrev:
Om du menar saab 9-3 så får det plats ja.
Jag har 6.5or i dörrarna och det är verkligen inga små magneter på dom.
Rutan går ner helt osv.

Skaffar du ett rejält framsystem så kan du faktiskt skippa 6x9or i bak.

Men dörrarna kräver REJÄL dämpning innan man får tyst allt missljud.
Senast redigerat av Thunis (23 augusti 2008)


MR
295 Inlägg
23 augusti 2008
#8
strunta i 3.5orna på brädan o smacka dit diskanten från kitet istället eller satsa på ett 3vägs direkt istället.. brukar ofta bli cepeljud om du inte kan tidskompa osv med sådant..

362 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
#9
Okej då låter smart så sparar jag några spänn också tongue Funderade på att göra så men det blir alltså bättre ljud? isåntfall är det ju ett lätt val tongue
henkz skrev:
strunta i 3.5orna på brädan o smacka dit diskanten från kitet istället eller satsa på ett 3vägs direkt istället.. brukar ofta bli cepeljud om du inte kan tidskompa osv med sådant..


MR
295 Inlägg
23 augusti 2008
#10
För att egentligen få det optimala ljudet ska du ha diskanten så nära midbasen som möjligt... helst som en coaxial egentligen... men brukar oftast gå att få till ett bra ljud endå..

362 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
#11
okej är det bättre att ha Focal 165CVX - Focal 6.5" PolyGlass Coaxial Speakers och Focal 690CVX - Focal 6 x 9" PolyGlass Coaxial Speakers då? som drivs av slutsteget jag skrev förut? tongue 
henkz skrev:
För att egentligen få det optimala ljudet ska du ha diskanten så nära midbasen som möjligt... helst som en coaxial egentligen... men brukar oftast gå att få till ett bra ljud endå..


MR
295 Inlägg
23 augusti 2008
#12
bättre o bättre.. det är en definitionsfråga beroende på vem du frågar egentligen men jag föredrar kit iom att du kan få lite mjukare ljud i dom enligt mina öron...

362 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
#13
Men du skulle har kört på det sista jag skrev alltså smile bra med förslag, jag ska försöka och prov lyssna kitten någonstnas också så får jag en egen uppfattningt smile
henkz skrev:
bättre o bättre.. det är en definitionsfråga beroende på vem du frågar egentligen men jag föredrar kit iom att du kan få lite mjukare ljud i dom enligt mina öron...


MR
295 Inlägg
23 augusti 2008
#14
jag säger såhär... kit fram så du får upp ljudbilden lite.. o gärna att du kör 4ch steg på frontarna.. alt. diskanterna på stereon och middarna på steg... för då kan du styra det lite mer så det samspelar lite bättre...

362 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
#15
Okej men det lutar som att det blir så smile



Sök