6692
Sök

Problem med torkarna på Audi A8. Bränner säkringen.

375 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
#1
Finns det någon elkunnig här tongue

Har en Audi A8 -95 som bränner säkringen till torkarna så fort man nuddar spaken.
Provade att koppla ifrån kontakten på motorn för att se om felet kanske satt i spaken eller så men då håller säkringen.
Smörjde lederna till stagen ifall dom gick trögt medans jag drog upp torkaren för hand, böt säkring igen och in å provade.
Den gick då hela vägen ner hur fint som helst med motorn men när den når bottenläget då smäller säkringen igen.
Kan det vara kortis i relät eftersom den brann vid viloläget?


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
26 augusti 2008
#2
Jag skulle tippa på motorn då det finns en kabel med tändningsspänning vid motorn för att den ska gå tillbaka till viloläget när man sätter spaken i 0-läget. Kan vara så att banan som går inne i motorn är så pass nernött så att kontaktfjädern går i jord i viloläget.

Prova ta bort motorn och öppna den och sen om du kan se nåt som inte stämmer.


375 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
#3
g-man skrev:
Jag skulle tippa på motorn då det finns en kabel med tändningsspänning vid motorn för att den ska gå tillbaka till viloläget när man sätter spaken i 0-läget. Kan vara så att banan som går inne i motorn är så pass nernött så att kontaktfjädern går i jord i viloläget.

Prova ta bort motorn och öppna den och sen om du kan se nåt som inte stämmer.

Slår den strömmen ifrån efter ett tag då? För den brinner ju inte om jag sätter i en ny säkring och slår på tändningen men låter torkarna vara. Och då står dom ju också i viloläge.


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
26 augusti 2008
#4
Hmm det tänkte jag inte på..
MEN det kan vara så att motorn hinner förbi läget som är dåligt och på så sätt funkar ett varv till..

Bara teorier men kan kanske vara värt att prova.. smile


1 727 Inlägg
26 augusti 2008
#5
Går torkaren "trögt"?
Drar bra med ström om det är ngn ärgad del vid tappen, och då kan säkringen sticka.
(bra, eftersom motorn bränns annars)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

375 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
#6
g-man skrev:
Hmm det tänkte jag inte på..
MEN det kan vara så att motorn hinner förbi läget som är dåligt och på så sätt funkar ett varv till..

Bara teorier men kan kanske vara värt att prova.. smile

Ja jag får skruva av den i morrn och dela på den får se om man förstår sig på insidan smile

Horsyhorse skrev:
Går torkaren "trögt"?
Drar bra med ström om det är ngn ärgad del vid tappen, och då kan säkringen sticka.
(bra, eftersom motorn bränns annars)

Pierre

Näe den går jättelätt och fint men jag smorde iaf och provade efteråt men ingen skillnad.


375 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
#7
Kan det inte vara relät då?



Sök