5784
Sök

Växellådsras - Beslutsångest

581 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
Hej

Växellådan har rasat på 850in och jag tycker inte det känns värt att laga den. Först växellåda för 5k sen koppling + packbox för kanske 3k?. Då jag är uppe i 8k direkt sen ska jag även övertala lite kompisar att hjälpa till och fixa plats att vara för att byta lådan så då kanske det slutar på 10k. Och jag får inte ens 45k för bilen när jag säljer den.

Så vad är värdast?. Kostar jag på bilen ny låda blir jag tvungen att behålla bilen och det vill jag inte för jag vill bli av med billånet samt den dyra försäkringen. Och va får man för en 850 T5 1995 med rasad växellåda? bilen går att köra men det smäller i hela lådan när man släpper uppkopplingen och rasslar och lever satan när man kör.

//Jens
Senast redigerat av 744tic (30 augusti 2008)

741 Inlägg
30 augusti 2008
Köp en växellåda från en 850 som gått 40.000mil++++ för kanske 1.000-1.500 kr, och sedan varför ska du byta koppling? slirar den? gör den det så är det ju bara till att köpa begagnat där med från skroten billigt..

du kan ju komma undan med material till bilen för 2-2.500 spänn.. och sedan ger du polaren 2.000 så har du bara lagt ut 4.000 på bilen sedan lägger du ut den på blocket?

Du får inte mycket för bilen om lådan är rasad!
Senast redigerat av Joo (30 augusti 2008)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
30 augusti 2008
Laga den o sälj den. Hitta så billiga delar som möjligt, som tidigare skrev..

1 688 Inlägg
30 augusti 2008
Dyr försäkring? Volvo-bilar e ju snuskigt billiga att försäkra!

Angående låda så kan du nog hitta en billig på skroten, eller så kollar du på blocket, finns förmodligen massvis där. Har lådan gått sönder på sådant vis att det kommit olja på lamellen?
Annars behöver du inte byta varken tryckplatta eller lamell.

Byta den kan du ju göra på backen, blir billigast så.
Tar inte mer än 5-6 timmar om man jobbar i lugnt tempo.
2 pallbockar á 49 kr st på biltema ;D

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

581 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
Losgard skrev:
Dyr försäkring? Volvo-bilar e ju snuskigt billiga att försäkra!

Angående låda så kan du nog hitta en billig på skroten, eller så kollar du på blocket, finns förmodligen massvis där. Har lådan gått sönder på sådant vis att det kommit olja på lamellen?
Annars behöver du inte byta varken tryckplatta eller lamell.

Byta den kan du ju göra på backen, blir billigast så.
Tar inte mer än 5-6 timmar om man jobbar i lugnt tempo.
2 pallbockar á 49 kr st på biltema ;D

1000:-/mån betalar jag i försäkring. Och har kollat efter låda på skrotar och där kostar dom mellan 5 till 7 bereonde på miltal. En som gått 20k får man för runt 6k.

Byta låda på en 850 är väl ett rent helvete? man måste ju släppa subframe å hela skiten. Kopplingen slirar inte just nu men den tar högt upp samt börjar slira om jag höjer laddtrycket över 1kilo. Så det känns som att när man ändå har lådan borta så byter man kopplingen samt packbox mot vevaxeln.

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 augusti 2008
744tic skrev:
Hej

Och va får man för en 850 T5 1995 med rasad växellåda? bilen går att köra men det smäller i hela lådan när man släpper uppkopplingen och rasslar och lever satan när man kör.

//Jens

15kkr om du har tur.   Det är liksom inte roligare för nästa ägare att byta låda än det är för dig, så de sjunker som en sten i pris

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

741 Inlägg
30 augusti 2008
744tic skrev:
1000:-/mån betalar jag i försäkring. Och har kollat efter låda på skrotar och där kostar dom mellan 5 till 7 bereonde på miltal. En som gått 20k får man för runt 6k.

Försäkra den på farsan eller morsan? jag körde av vägen med min förra bil och den stog på morsan, inga problem överhuvudtaget!

744tic skrev:
Byta låda på en 850 är väl ett rent helvete? man måste ju släppa subframe å hela skiten. Kopplingen slirar inte just nu men den tar högt upp samt börjar slira om jag höjer laddtrycket över 1kilo. Så det känns som att när man ändå har lådan borta så byter man kopplingen samt packbox mot vevaxeln.

Ryck kontakten till luftmassemätarn så går den på GLT, då slirar den inte.. Lite slöare blir den ju men det fattar inte en dum 18 åring som vill ha en snabb förstabil lol

DFFL
9 020 Inlägg
30 augusti 2008
Laga skiten.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sök