3762
Sök

Fotoblixten piper/högfrekvent ljud. Ska dom låta så? (Nikon SB-800)

831 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
Jag har lånat grannens fotoblixt en Nikon SB-800 men klarar fasen inte av att ha den på. Så fort man trycker ner avtryckaren för att fokusera så börjar ett högfrekvent ljud/pip. Okey om det hade varit när man knäppte kortet och sen blev tyst, men det pipar ett tag efter man fotat. I alla fall en 10 sek innan den blir tyst igen. Väldigt frustrerande och jobbigt för skallen.

Jag är grymt känslig för detta högfrekventa ljud.

Bekräfta eller dementera? Ska det låta så här? Hade jag varit yrkesfotograf hade jag aldrig kunnat använt mig av sådan blixt som piper så här. Fy!

Miklen
30 augusti 2008
Vet inget om just den blixten.. Att det börjar när man fokuserar är väl att den matar igång då.. är väl energisparläge.. sen så är det väldigt olika hur mycke blixtar "tjuter"  .. Billiga skitblixtar brukar låta mer.. vet t.ex att canons 400 å 500 serie är rätt tysta..tyckte jag.. Sen kanske du är extra känslig men..

831 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
Miklen:
Vad jag har fått för mig så är SB-800 bland dom vassaste i klassen? Men det kanske jag fått om bakfoten, men sen att jag är överkänslig stämmer nog mycket väl...

Sök