5915
Sök

Behöver snabb hjälp ang baslåde uträkning

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 531 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
#1
Nån som kan hjälpa mig??
Vore evigt tacksam.

Är skit dålig på att räkna ut sånt här..

Lådan ska ligga på 58 Liter totalt.
Djupet ska vara max 40cm.
Lådan kommer att vara portad, och det kommer sitta en 12"are i.

Någon som vet hur jag ska räkna ut måtten på lådan?
Ska nämligen bygga lådan imorgon förmiddaf hmm

Mvh Marcus

Volkswagen Forum: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Youtube (musik): Macki

21 761 Inlägg
28 augusti 2008
#2
Volym = Bredd x Höjd x Djup

Bredd = Volym / Höjd x Djup

Höjd = Volym / Bredd x Djup

Djup = Volym / Bredd x Höjd

Först av allt, gör om alla mått till decimeter. Då får du automatiskt fram svaret i liter (dm3). Du vet att djupet ska vara högst 40 cm, då får du testa dig fram med mått som är tillräckligt stora att basen och röret ryms på baffeln.

En 12" brukar innebära minst 32-33cm i diameter, ett 4" rör med konad tratt kan vara runt 17cm i diameter. Ta till med 35 cm för basen och 20cm för porten, då har du 55cm.

Bra, då har du alltså tre tänkbara mått: 40cm djup, 35cm hög och 55cm bred. Perfekt, då gör du om måtten till decimeter och testar om detta blir mer än 58 liter.

Volym = Bredd x Höjd x Djup

Volym = 5,5dm x 3,5dm x 4dm

Volym = 77 liter

Ajdå, volymen blev för stor med dessa mått. Det finns ju iaf ett mått som du kan ändra mest på, det är djupet. Då testar du att låta de andra måtten vara kvar, dvs höjd och bredd, och räknar ut djupet istället.

Djup = Volym / Bredd x Höjd

Djup = 58 liter / 5,5dm x 3,5dm

Djup = 58 / 19,25

Svaret blir ca 3,01dm, alltså 30cm kan man säga. Man får komma ihåg att dessa mått är innermåtten, du får lägga till materialtjockleken när du räknar ut hur stora bitar som ska sågas. smile
Senast redigerat av Drönirettab (28 augusti 2008)

400 Inlägg
28 augusti 2008
#3
Schysst svar smile
Men för att retas lite så ger jag ett svar till den lata big_smile www.brl.se -->> Ritningar&Tips -->> Formelsamling
big_smile

OT
Batterinörd -->> Har du lust att räkna portvolym åt mig?

Ride Like You´ve Never Been Hurt

21 761 Inlägg
28 augusti 2008
#4
CroZZeN skrev:
Har du lust att räkna portvolym åt mig?

Menar du hur mycket plats den tar upp i låddan?

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 531 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Volym = Bredd x Höjd x Djup

Bredd = Volym / Höjd x Djup

Höjd = Volym / Bredd x Djup

Djup = Volym / Bredd x Höjd

Först av allt, gör om alla mått till decimeter. Då får du automatiskt fram svaret i liter (dm3). Du vet att djupet ska vara högst 40 cm, då får du testa dig fram med mått som är tillräckligt stora att basen och röret ryms på baffeln.

En 12" brukar innebära minst 32-33cm i diameter, ett 4" rör med konad tratt kan vara runt 17cm i diameter. Ta till med 35 cm för basen och 20cm för porten, då har du 55cm.

Bra, då har du alltså tre tänkbara mått: 40cm djup, 35cm hög och 55cm bred. Perfekt, då gör du om måtten till decimeter och testar om detta blir mer än 58 liter.

Volym = Bredd x Höjd x Djup

Volym = 5,5dm x 3,5dm x 4dm

Volym = 77 liter

Ajdå, volymen blev för stor med dessa mått. Det finns ju iaf ett mått som du kan ändra mest på, det är djupet. Då testar du att låta de andra måtten vara kvar, dvs höjd och bredd, och räknar ut djupet istället.

Djup = Volym / Bredd x Höjd

Djup = 58 liter / 5,5dm x 3,5dm

Djup = 58 / 19,25

Svaret blir ca 3,01dm, alltså 30cm kan man säga. Man får komma ihåg att dessa mått är innermåtten, du får lägga till materialtjockleken när du räknar ut hur stora bitar som ska sågas. smile

Tack.. Men jag har mailat dig.. Tack igen

Volkswagen Forum: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Youtube (musik): Macki

400 Inlägg
29 augusti 2008
#6
Drönirettab skrev:
CroZZeN skrev:
Har du lust att räkna portvolym åt mig?

Menar du hur mycket plats den tar upp i låddan?

Nja, håller på att plasta en svängd slotport och undrar då vad stor skillnad det blir mellan en svängd och en rak, eftersom i en svängd så har du en "vägg" som är mkt kortare än den yttre....


https://www1.garaget.org/gallery/archive/30655/445241_up98mk.jpg
smile

Ride Like You´ve Never Been Hurt

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 531 Inlägg
29 augusti 2008
Trådstartare
#7
Ge mig ett exakt mått om någon kan!?

Jag har själv fått fram föjande:

B x 40cm
H x 36cm
D x 40cm

= 57,6 Liter

Det är till denna:

Impedance (Z) 2 x 2Ω
Resonant frequency (fs) 27Hz
Max. frequency range f3-300Hz
Music power 2 x 600WMAX
Power rating (P) 2 x 350WRMS
SPL (1W/1m) 85dB
Suspension compl. (Cms) 0.14mm/N
Moving mass (Mms) 250g
Mech. Q factor (Qms) 11.2
Electr. Q factor (Qes) 0.49
Total Q factor (Qts) 0.47
Equivalent volume (Vas) 51 l
DC resistance (Re) 2 x 1.9Ω/1 x 3.8Ω
Force factor (BxL) 19Tm
Voice coil induct. (Le) 2 x 0.7mH/1 x 2.8mH
Voice coil diameter Ø 75mm
Voice coil former Kapton
Linear excursion (XMAX) ±25mm
Eff. cone area (Sd) 511cm2
Magnet weight 180oz.

Tack på förhand

Volkswagen Forum: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Youtube (musik): Macki

400 Inlägg
29 augusti 2008
#8
Mr_M_ skrev:
Ge mig ett exakt mått om någon kan!?

Jag har själv fått fram föjande:

B x 40cm
H x 36cm
D x 40cm

= 57,6 Liter

Tack på förhand

Är denna uträkning exkl. eller inklusive bas och port? En 12" bas tar upp ca 3.5L volym inne i lådan
Och porten beroende på storlek tar också upp lite volym

Batterinörds mått kan bli bra, om man ökar lite på måtten för basen å portens volym
B: 55cm
H: 38cm
D: 30
= 62.7L -bas -port= runt 58L

Ride Like You´ve Never Been Hurt

21 761 Inlägg
29 augusti 2008
#9
CroZZeN skrev:
Nja, håller på att plasta en svängd slotport och undrar då vad stor skillnad det blir mellan en svängd och en rak, eftersom i en svängd så har du en "vägg" som är mkt kortare än den yttre....

Det är måttet i mitten av porten som man utgår ifrån, då blir längden alltid samma oavsett om porten är rak eller böjd. smile

400 Inlägg
30 augusti 2008
#10
Ahaa ok på så vis smile
Så mellan den svängda och den raka slotporten på bilden så skiljer det egentligen ingenting då? Förutom nån halv cm.
Svår fråga kanske, men om man ändrar 5-10mm i bredd t.ex är det GÖÖr mycket som ändras då? Tänker på avstämning etc.... Är nämligen skitkass på den biten big_smile
Senast redigerat av CroZZeN (30 augusti 2008)

Ride Like You´ve Never Been Hurt

21 761 Inlägg
30 augusti 2008
#11
CroZZeN skrev:
Så mellan den svängda och den raka slotporten på bilden så skiljer det egentligen ingenting då? Förutom nån halv cm.

Jo, det skiljer en del. Eftersom ytterlängden är 50cm och innerlängden är 30cm så blir alltså den verkliga längden 40cm när man mäter i mitten av porten, alltså 11cm kortare än porten i Nr 2.

CroZZeN skrev:
Svår fråga kanske, men om man ändrar 5-10mm i bredd t.ex är det GÖÖr mycket som ändras då? Tänker på avstämning etc.... Är nämligen skitkass på den biten big_smile

Om man tar tex en 60 liters låda och använder den raka porten som är 31x7,5cm och 51cm lång, då blir avstämningen ca 1-2,5 Hz lägre om man minskar portbredden med 5-10mm. Det blir inte exakt samma skillnad i andra lådvolymer, men någonstans omkring dessa värden kan man nog räkna med.

400 Inlägg
30 augusti 2008
#12
Drönirettab skrev:
CroZZeN skrev:
Så mellan den svängda och den raka slotporten på bilden så skiljer det egentligen ingenting då? Förutom nån halv cm.

Jo, det skiljer en del. Eftersom ytterlängden är 50cm och innerlängden är 30cm så blir alltså den verkliga längden 40cm när man mäter i mitten av porten, alltså 11cm kortare än porten i Nr 2.

CroZZeN skrev:
Svår fråga kanske, men om man ändrar 5-10mm i bredd t.ex är det GÖÖr mycket som ändras då? Tänker på avstämning etc.... Är nämligen skitkass på den biten big_smile

Om man tar tex en 60 liters låda och använder den raka porten som är 31x7,5cm och 51cm lång, då blir avstämningen ca 1-2,5 Hz lägre om man minskar portbredden med 5-10mm. Det blir inte exakt samma skillnad i andra lådvolymer, men någonstans omkring dessa värden kan man nog räkna med.

Okej, hur räknar man då ut vad avstämningen blir med en låda på 61.2L Brutto
Och som sagt, jag är dyng kass på avstämning etc. så vilken hz ska man sträva efter att hamna på? Det får man fram genom basens parametrar?

Ride Like You´ve Never Been Hurt


Sök