Rekommenderade volymen för portad är 34 liter, och 15-19 liter för stängd. I och med att de skriver 15-19 så tycker jag att du ska prata med någon duktig nisse som räknar ut exakt liter för dig. Det perfekta ljudet får man inte mellan x och y liter, utan på z...
Att du inte är riktigt nöjd med din 27 litare kan helt enkelt bero på att den har fel dimension (beror ju på venten också).
Ska du få det hela riktigt bra så ska du:
1. Försöka undvika att ha 90 graders vinklar överallt, det finns en god anledning till att många lådor har vinklat bakstycke.
2. Se till att lådan är helt lufttät. Testa att köra en damsugare på ena sidan spånplattan och sätt handen på andra så förstår du vad jag menar... Sen skadar det inte att blanda materialen lite. Spån/alu/spån är tex ganska trevligt. Men om man vill göra en snikvariant så funkar det hyfsat med bara spån eller mdf och sen måla på in och utsida. Ev kan man ta flera skivor och måla mellan osv.
etc etc
Men det viktigaste (imo) är ändå att få rätt volym, och det får du oftast inte från något sunkigt program eller på ett forum (du lär få många svar från folk som "vet" men som egentligen bara använder ett annat sunkigt program). Titta in i någon affär där det finns kunnig personal, tex Ljudbyggaren i hbg eller (faktiskt) MDS i hbg.
Senast redigerat av Zahak (1 september 2008)