5468
Sök

Får försäkringsbolagen göra så här?

528 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
Vet inte hur jag skulle kunna beskriva ärendet i ämnesraden utan att göra en uppsats av det; men nåväl,

Jag sålde bilen i slutet av månadsskiftet med ett par dagars marginal till nästkommande månad.
Jag ringer på måndagen upp bolaget för att kolla ifall de fått in uppgifter om att bilen bytt ägare och att försäkringen upphört.  De medger att de kan se att den bytt ägare men tillägger att deras system har vissa brytpunkter för inbetalning av autogiro som gör att pengarna ändå kommer dras. De säger att om så sker så kommer jag få tillbaks dem.   Pengarna dras från kontot som de medgett.  Jag ringer dagen efter upp dem i all vänlighet och säger som det är. Att jag fått förvaning om att deras system ändå kommer dra pengarna men att de nu ska betala tillbaks mina pengar.  Då säger tomtarna att systemer har sina brytpunkter (vad fan de nu menar med det,) och att de inte kan göra något åt det; att pengarna kommer till månadsskiftet. 
Så in alles,  de har tagit mina pengar trots att jag ringt upp dem före pengarna skulle dras, och nu när de har min pengar så ska de sitta och ruva på dem i vad som verkar bli en månad.  Får de ens göra så? Det är ju mina pengar som de tagit - de ska väl ge tillbaks dem fortast möjligast för det är ju mina?

Är det någon annan som råkat ut för liknande?

1 863 Inlägg
10 september 2008
Jag har alltid fått mina pengar inom 7-10 dagar efter försäkringen sagts upp. Tacka vet jag Länsförsäkringar i Uppsala!

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

SLK
610 Inlägg
10 september 2008
Så är det tyvärr, de kommer att ta dina pengar men du kommer att få tillbaka de så du behöver inte oroa dig. Samma sak hände mig för några år sedan när jag sålde bilen så togs ca 500-600 kr från mitt konto via autogirot, men pengarna får du tillbaka. wink

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 september 2008
Kunde du inte ha tagit bort autogiro funktionen medans du pratade med dom första gången då?
liten fundering bara.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (10 september 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Jackass
803 Inlägg
10 september 2008
Helt jävla sinnessjukt, ring upp, kräv svar! Dom ska fan specifiera precis vilket system som orsakar det här, varför det orsakar det här och sen ska du även ha samma ränta på pengarna som du skulle ha om dom låg kvar på din bank även om det rör sig om ören!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

2 924 Inlägg
11 september 2008
Hunted skrev:
Helt jävla sinnessjukt, ring upp, kräv svar!

Det var ju det han gjorde... roll

Detta är anledningen att man inte ska ha Autogiro... för det funkar så här "bra"...

~ Life is short, have FUN! ~

333 Inlägg
11 september 2008
Samma sak var nära på att hända mig. Hade sagt upp försäkringen och försäkrat bilen i ett annat bolag innan påställning efter vintern. Några månader senare kommer en faktura som de ville att jag skulle betala. Som tur va så hade jag stängt av autogiro funktionen efter att jag sagt upp försäkringen så de fick inga pengar av mig smile Sen skickade jag ett mail till kundtjänst och de sa åt mig att slänga fakturan.

Jackass
803 Inlägg
11 september 2008
peegee skrev:
Hunted skrev:
Helt jävla sinnessjukt, ring upp, kräv svar!

Det var ju det han gjorde... roll

Detta är anledningen att man inte ska ha Autogiro... för det funkar så här "bra"...

Ett svar som inte kan tolkas av personen som drabbas är ju fan långt ifrån ett godtagbart svar, men ok låt mig pröva på nytt.

Sinnesjävla sinnessjukt, ring upp, kräv ett SERIÖST svar. Jag har själv jobbat på support, det är lättare att skylla på fluxkapacitatorn än att berätta sanningen så tro inte på ett ord du hör från ngn telefonist.

Folk tar så äckligt mkt skit från företag att det är fan inte sant, det är ju trots allt bara en eller flera människor i andra ändan som tar dina pengar, någons ficka hamnar dom alltid i till slut (och ja han får tillbaka dom, men fortfarande, det är säkert några ören i ränta och ja, hör och häpna, några ören i ränta från ett par tusen människor ett par gånger per år blir fan lite deg!)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"

1 703 Inlägg
11 september 2008
Jag skulle gissa på att förs. bolaget kan betala tillbaka pengarna när som helst, men  dom vill ju gärna ha räntan på pengarna som blir på en månad.
Men igentligen, hur jobbigt är det att ligga ute med några hundralappar?

296 Inlägg
11 september 2008
Ta bort autogiromedgivandet.. Det gjorde jag!

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
11 september 2008
Dom får göra så. Jag sålde min bil i god tid innan nästkommande månad. De drog ändå pengarna,
men jag fick tillbaka dom någon månad efteråt. Du får ju trots allt tillbaka pengarna. Så varför klaga?

Jackass
803 Inlägg
11 september 2008
Hexenhammer skrev:
Dom får göra så. Jag sålde min bil i god tid innan nästkommande månad. De drog ändå pengarna,
men jag fick tillbaka dom någon månad efteråt. Du får ju trots allt tillbaka pengarna. Så varför klaga?

Kanske inte har nån större betydelse för ngn som kör en V70 från 2004, jobbar som webbdesigner och har en iphone.. men för en som kör en 240, jobbar som städare och lever med sin gammla 3310a fortfarande så kanske det upplevs som lite mer att klaga över..

Sök