6738
Sök

Generator laddar ej, mycket skumt fel

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 september 2008
Då återstår väl inget annat, beställ en utbytes generator?
Det är väl 14 dagasrs ångerrätt på en sådan med så du hinner testa den.
Börjar det funka så skicka tillbaka den gamla.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

6 851 Inlägg
10 september 2008
Alecci skrev:
[
TT-Avant skrev:
Det där låter ju ganska galet..Va detta med bilen igång?
Om det va det så låter det väldigt klent, runt 14-14.4 brukar det väl normalt vara..
12.4 har jag inte änns med bilen avslagen..har runt 12.8

Har du testat nytt kol och relä?

Ja, det var med bilen igång. Som jag skrev ovan ligger jag kanske runt 13V innan bilen startas första gången.

Nej, har inte testat nytt kol och nytt relä. Lämnade ju in generatorn på renovering då jag trodde att något av dessa var felaktiga, men generatorn gav som sagt laddning i deras bänk. Enligt okulärbesiktningen var det ingen som helst fara med kolen (bilen har ju bara gått 4500 mil).

Streckkoden skrev:
Hur länge har gubbarna kört din generator i bänken?
Kan mycket väl vara att en av fasera som spökar när generatorn blir varm.

Vet du om de skruvade isär generatorn och mätte upp stator, diodbrygga samt rotor?

Kan vara så simpelt så att ditt laddningsrelä spökar, det är inte många firmor i landet som har den utrustningen som krävs för att testa regulatorer.

Vet inte hur länge de körde den. Det enda jag vet är att de testade den i bänken, den fungerade, och därefter skruvade de trots det isär den och inspekterade kolen, som ska vara i sin ordning.

Vet inte hur det är i din bil..men i mina har kolen och laddrelä suttit tillsammans. Jag fick nytt kol och allt, men det visade sig vara fel när jag varvade motorn mer än 3000rpm.
Då ladda den för mycke, trotts att den va helt ny.
Det va så jag tänkte det kunde vara på din, fast åt andra hållet...

2 655 Inlägg
11 september 2008
Om inte laddlampan funkar så magnetiseraras inte generatorn rätt.
Testa att varva upp motorn lite grand efter start, på så vis så brukar man kunna tvångsmagnetisera generatorn.

Generatorn måste ha ett litet motstånd för att komma igång att ladda, det är därför laddningslampan sitter i brädan.

Anledningen till att polarens generator laddar kan ha att göra med att den är lite mer lättmagnetiserad än din.

Whitetrash
589 Inlägg
11 september 2008
Alecci skrev:
__Marcus skrev:
Spänningen i batteriet SKA stiga till ~14 volt om generatorn verkligen laddar som den ska..

Tror inte det går att mäta enbart batterispänningen med en voltmätare när bilen är igång och generatorn laddar.

Jag kommer då aldrig över cirka 13V innan första starten. Både batteriet och batteriladdaren är i princip sprillans nya...

Jag har en mätare både i MFD och i styrenhetens Commander som visar hur många volt batteriet ger, och detta värde sjunker sakta men säkert när bilen är igång (det räcker med att tändningen är påslagen, men tar mycket längre tid). Om generatorn laddar som den ska så ska detta värde inte sjunka.

Skippa dessa MFDer och commander (vet inte ens vad det är), starta bilen och mät med en multimeter - allt under 14 volt är oacceptabelt.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

2 014 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
MFD = Multi Function Display, de lilla TV-skärmen som sitter i mitten av instrumentbrädan på R34 GTR. Den visar diverse värden, bland annat hur många volt batteriet har.

Commander = Ett tillbehör till den Apexi styrenhet jag kör med. Den kan användas för att mappa bilen eller övervaka vissa data, bland annat hur många volt batteriet ger.

Ingen av dessa är väl egentligen särskilt bra för att mäta generatorns funktion, men de mäter trots allt hur många volt batteriet ger, och om detta värde konstant sjunker så kan man nog dra slutsatsen att generatorn inte fungerar som den ska. Vid tillräckligt lågt värde misständer bilen, därefter får MFD störningar och slutligen dör motorn varpå bilen inte går att starta igen.

Troligtvis har väl det hela med den icke-fungerande instrumenteringen att göra, så jag lämnar generatorn därhän så länge och koncentrerar mig på att lösa det felet.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Sök