Tjenare! Var idag iväg och köpte mig en volvo 745tic årsm 86. och när jag sitter där och åker så hittar jag en knapp med en antisladd symbol på. kan det stämma på en såpass gammal bil? förövrigt värkar det vara en "tjänstebil" då det är handsfree elhissar elspeglar och all annan lyx som fanns på den tiden.
ETC Antispinn Denna utrustning finns endast på turbo i vissa länder
ETC är ett aktivt halkvarningssystem som betydligt ökar körsäkerheten. Systemet begränsar motorns vridmoment om något eller båda bakhjulen börjar slira. Samtidigt varnas du genom att en orange varningslampa i instrumentet börjar blinka. I och med att risken för bakhjulssliring elimineras, minskar också faran för okontrolerad sladd och bilen bibehåller sin riktningsstabilitet oberoende av gaspådrag. ETC-systemet kopplar du inte och ur med en strömställare på instrumentbrädan.
Strömställaren är återfjädrande. Om den trycks in en sekund, kopplas systemet ur och varningslampan tänds. Trycker du in strömställaren en sekund yttligare en gång, kopplas systemet åter in och lampan släcks. Om lampan blinkar/tickar under körning (1 blink/sek) är det en indikation på halka och att systemet arbetar.
Om lampan börjar blinka snabbt (5 blink/sek) under körning är det fel på systemet. Koppla då ur systemet med strömställaren. Om detta inte går -- stanna bilen och slå av tändningen. Vrid på tändningen igen och koppla ur systemet innnan du startar motorn. Be din Volvo verkstad kontrollera funktionen.
There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.