7370
Sök

Lambdasondens färger på kablarna

5 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Hej,

Jag ska byta lambdasond på min gamla Vectra 96:a.
Jag köpte en ny på Biltema vars sladdar hade färgerna svart, grå samt två vita. Där fick jag förklarat för mig att den svarta= el, grå=jord, vita= signal (som kan sättas hur som).
Men när jag kollar på min gamla sond och där jag ska skarva på den nya har dessa sladdar andra färger, svart, gul, röd samt vit. Hur vet jag vilken färg som motsvarar färgerna på den nya sonden. Jag vill ju inte gärna råka sätta elen i signalkabeln t.ex.

Tacksam för svar,

Simon

10 287 Inlägg
25 mars 2008
Fyrtråds binärlambda som jag har pillat med under åren har varit:
2 Vita = Förvärmning
Och sedan vill jag minnas att Grå = signaljord och Svart = signal.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Jo, den informationen fick jag för biltemas sond. Men det är de andra färgerna jag undrar över. De som jag ska skarva till från den gamla kabeln i bilen.
Dessa har nämligen färgerna Svart, gul, röd och vit.

10 287 Inlägg
25 mars 2008
Nej, du skrev att du fick "vita= signal " vilken dom enligt min erfarnhet inte är. Vita är förvärmning.
/Göran

ssiimmoonn skrev:
Jo, den informationen fick jag för biltemas sond.

(Groucho Marx).

5 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Jaha, ber om ursäkt. Men är det någon som vet hur dessa kablar ska kopplas samman?

10 287 Inlägg
25 mars 2008
Någon måste (tyvärr inte jag) ha ett elschema till en Vectra. Annars blir det till att mäta på orginalkablage och lista sig till vad som är vad.
Hittar man +12V så är det garanterat förvärmning etc. En grov som går mot jord bör vara jorden till förvärmningen etc.

/Göran

(Groucho Marx).

5 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Okej, tack för hjälpen. Då blir det till att leta reda på någon med el-schema helt enkelt! Någon som har!?

Arbetsterapeut
37 Inlägg
15 september 2008
ssiimmoonn skrev:
Okej, tack för hjälpen. Då blir det till att leta reda på någon med el-schema helt enkelt! Någon som har!?

biltemas lambdasond passar ej opel

Sök