7526
Sök

Vad är detta? Delningsfilter av nåt slag eller motstånd?

Golfare
349 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#1
Hallå, alltid undrat vad detta är:

Golvhögtalare 50V - 3.3 uF
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91014/large/468933_pkv585.jpg
Mindre vägghögtalare 50V - 2.2 uF
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91014/large/468936_rzr3sq.jpg

Hittar man i högtalare till hemma-system, den röda är från en golvhögtalare med 1 diskant + en 10" bas i. Den blå är från en mindre högtalare (5.25" bas + 2 diskanter)..

Då är min fråga, funkar dessa som något slags delningsfilter till diskanterna för dom är endast kopplade dit på båda högtalarna! Går dessa använda, även i bilen?

Sen skulle ja vilja veta hur man räknar o tar reda på vad man ska ha till vad, dessa går ju o köpa i välsorterade ljudbutiker så det borde vara enkelt att bygga eget då! smile Förklara siffor tack!

Den som vill o känner sej manad kan gärna skriva om vanliga delningsfilter oxå, hur man räknar o bygger egna samt vad som behövs! Vill kunna skräddarsy lite mer.. roll

Whatever, just det om delningsfilter har säkert vart uppe innan så ja söker lite oxå!

/ Sebastian


Random Hero
4 047 Inlägg
23 september 2008
#2
ett väldigt enkelt delningsfilter, du kan göra ett med en kondensator och ett motstånd, smile

Dog food lid. Backwards

Golfare
349 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#3
hur pass funkar det då?  nu är det ju antingen en kondensator eller ett motstånd (jag gissar på motstånd), jag har ingen större koll när de gäller såna här produkter, så förklara gärna! smile

känns dumt att köpa delningsfilter till bilen för flera hundra om man kan göra såhär... wink


* Klåpare
1 718 Inlägg
23 september 2008
#4
Det är en kondensator. Så mycket vet jag. Hur det fungeraar rent tekniskt kan jag bara spekulera i, fördröjningen i urladdningen kanske filtrerar signalen..? tongue

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

2 665 Inlägg
23 september 2008
#5
JA det är delningsfilter. Det är en kondensator vi ser på bilderna. Ett mycket enkelt delningsfilter troligen i en mycket billig högtalare. Annars brukar det vara flera komponenter monterade på en platta eller bakom terminalen.
Det finns formler för att räkna ut sådan grejer och finns även i bättre högtalar beräknings/mät program.
Jag har ett som heter loudspeaker lab som beräknar lådor o filter och mäter med mätmic.
Sök på nätet efter crossover eller x-over som det brukar heta på engelska. Finns nog en hel del på svenska med.

En kondensator ökar i impedans med lägre frekvens och en spole ökar i impedans med ökad frekvens.

Impedans är samma sak som resistans men i växelspänningskretsar.

Epic en fin kondensator av högsta kvalitet kan kosta 200kr st.

Oftast är det 12db filter i ett framsystem och då blir det 4komponenter per låda. 2 kondingar o 2 spolar och troligen även 2 resistorer för att justera diskant nivån.
Senast redigerat av Rickard-v (23 september 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

260 Inlägg
23 september 2008
#6
Kan säga att det är kondensatorer och uF är µF och µ står för Micro (En Miljontedel) och F för Farad alltså MicroFarad som är kondningens kapacitans dvs storlek.
Senast redigerat av Muschke (23 september 2008)

Golfare
349 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#7
Okej, ja får tacka! smile Schyssta svar o allt..

Hur funkar det egentligen, kan man köpa sådana o filtrera bort diskant-ljud oxå? tex till midbasar?


Golfare
349 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#8
Muschke skrev:
Kan säga att det är kondensatorer och uF är µF och µ står för Micro (En Miljontedel) och F för Farad alltså MicroFarad som är kondningens kapacitans dvs storlek.

Vet dedär med micro, kunde inte hitta bokstaven på tangentbordet bara.. roll


2 665 Inlägg
23 september 2008
#9
Ja visst med lite (mycket) kunskap så bygger du det själv. Det brukar jag göra.
Men det är mycket viktigt att lyssna så det blir bra, och även mäta resultatet.
Ett dåligt filter kan gör hur bra högtalare som helst att låta dåligt.
Här ser ni hembyggd filter från 90 talet. Det blev lite stort o klumpigt men lät grymt bra.
Oavsett årtionde är det samma sak nu.

http://home.swipnet.se/rickardv/Ljud/Bil/Bild/Mt9gti6-filter.jpg
Senast redigerat av Rickard-v (23 september 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Golfare
349 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#10
aaa, har kollat en hel del på ljudia på såna grejjer, spolar, motstånd o kondisar, dock aldrig köpt nåt.. kanske börjar bli dags nu!  löda o sånt kan ja, lite intresse finns allt, frågan är bara hur man ska bygga?  finns de inga kopplingsscheman nånstans? smile  ska leta lite tänkte ja..


Golfare
349 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#11
Har läst på lite nu...  Vad jag behöver är ett bandpassfilter till mina mid-basar? Det svåra är att jag inte har en aning om vad för siffror jag behöver.. Nån som kan gissa? 

Ska spelas ihop med en 15" bas, o ett 5.25" kitsystem.. jag vet inte hur mkt basen täcker, kanske får sätta in ett par mindre basar för att jämna ut glappet! men vad tror ni om 400-3500hz eller räcker det med ett 400hz lågfilter? Kommer förmodligen jämna ut med 6x9or i hatthyllan senare..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91014/468994_ptv40e.jpg

edit: vad innebär det om ett filter är av två-vägs variant? att man ska ha 2 högtalare till?
Senast redigerat av epic110 (23 september 2008)


21 761 Inlägg
23 september 2008
#12
Två-vägs filter delar upp frekvensområdet i två delar, lågpass och högpass. Exempelvis en bas/mid och en diskant.

2 665 Inlägg
23 september 2008
#13
2vägs betyder att du har 2 olika frekvens områden. Fram system brukar vara 2vägs. 5" spelar ett område (upp till 3000hz)och diskanten spelar ett annats område. (3000-20000hz)

Men ett bilstereo system blir ju totalt en 3vägs system med subben inräknat.
Låga delningar, typ under 150hz brukar man ofta försöka undvika med passiva filter eftersom det blir stora spolar som man då tappar effekt i verkningsgraden sjunker. Därför brukar man alltid dela bilsubben aktivt och ha separat förstärkare till. (visst det går att bygga filter till subben också men en sådan spole kostar några hundra lappar)

Din 15" kan spela upp till ca80hz.
Och 5" från 80hz blir kanske inte så jätte bra. Så ett par rejäla 6" eller 8" basar i dörrarna gör susen!
Om du har det blir det bra med 400hz o uppåt på 5"


Ja det finns mycket att läsa, läs allt och du blir klokare för varje dag. Om några år är det du som skriver förklaringar här.
Senast redigerat av Rickard-v (23 september 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Golfare
349 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#14
Okej, hmm..  kollade på ljudias kretskorts-filter.. 

2-vägs delningsfilter. Levereras helt färdigbyggda på kretskort. 6/12 dB. Passar 6-8 Ohm.
400 Hz

jag kan alltså koppla in en bas som inte går över 400hz, samt en mellanbas som inte går under 400hz?  eller hur ligger det till?


Golfare
349 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#15
Rickard-v skrev:
2vägs betyder att du har 2 olika frekvens områden. Fram system brukar vara 2vägs. 5" spelar ett område (upp till 3000hz)och diskanten spelar ett annats område. (3000-20000hz)

Men ett bilstereo system blir ju totalt en 3vägs system med subben inräknat.
Låga delningar, typ under 150hz brukar man ofta försöka undvika med passiva filter eftersom det blir stora spolar som man då tappar effekt i verkningsgraden sjunker. Därför brukar man alltid dela bilsubben aktivt och ha separat förstärkare till. (visst det går att bygga filter till subben också men en sådan spole kostar några hundra lappar)

Din 15" kan spela upp till ca80hz.
Och 5" från 80hz blir kanske inte så jätte bra. Så ett par rejäla 6" eller 8" basar i dörrarna gör susen!
Om du har det blir det bra med 400hz o uppåt på 5"


Ja det finns mycket att läsa, läs allt och du blir klokare för varje dag. Om några år är det du som skriver förklaringar här.

Äntligen, tack för hjälpen! smile Börjar förstå mer nu... Mkt lättare att diskutera lite i taget, samt få förklarat av nån som kan berätta istället för en massa facktermer! smile


2 665 Inlägg
23 september 2008
#16
Ja ungeför så är det. Enkelt uttryckt.

MEN 6/12db betyder brantheten på filtret. 6db betyder att ljudnivån sjunker 6db per oktav uppåt i frekvens.
En oktav är alltså det dubbla av 400hz. Alltså vid 800hz har nivån sjukit 6db så den låter en hel del även vid 800hz. En oktav till uppåt har den sjukit ytterligar 6db(totalt 12db) alltså vid 1600hz.
Neråt står det 12db. En oktav neråt alltså hälften av 400hz.
Vid 200hz har ljudnivån sjunkit 12db, och efter en oktav till har nivån sjunkit 24db vid 100hz.

Eftersom filtren hos ljudia är gjorda för 8ohm så kan du inte ha en 4ohms högtalare för det blir helt fel då.
Det är fel av ljudia att skriva 6-8ohm. Det funkar med 6ohm men det blir inte bra.

Hajjar du???
Senast redigerat av Rickard-v (23 september 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Golfare
349 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#17
Vart tror ni mitt kitsystem delar basen vid?

Boxter xhq 520  (5.25" mellanbas), kommer kombinera detta med midbasarna...


Golfare
349 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#18
Rickard-v skrev:
Ja ungeför så är det. Enkelt uttryckt.

MEN 6/12db betyder brantheten på filtret. 6db betyder att ljudnivån sjunker 6db per oktav uppåt i frekvens.
En oktav är alltså det dubbla av 400hz. Alltså vid 800hz har nivån sjukit 6db så den låter en hel del även vid 800hz. En oktav till uppåt har den sjukit ytterligar 6db alltså vid 1600hz.
Neråt står det 12db. En oktav neråt alltså hälften av 400hz.
Vid 200hz har ljudnivån sjunkit 12db, och efter en oktav till har nivån sjunkit 24db vid 100hz.

Eftersom filtren hos ljudia är gjorda för 8ohm så kan du inte ha en 4ohms högtalare för det blir helt fel då.
Det är fel av ljudia att skriva 6-8ohm. Det funkar med 6ohm men det blir inte bra.

Hajjar du???

jag är med, midbasarna ligger på 6 ohm, därav ja valde det filtret! mellansystemet finns det redan filter till, därav ja vill veta vart dom delar, så ja sen kan köpa rätt filter till mina midbasar!  mkt högtalare att hålla koll på för att allt ska bli bra roll

får tacka så mkt för den hjälp ja får iaf! grymt smile

edit: Hur vet man om filtret delar uppåt eller neråt då!? yikes
Senast redigerat av epic110 (23 september 2008)


2 665 Inlägg
23 september 2008
#19
I kit system delas inte basen alls. Utan där delas mellanreg om det är en lite diskant kasnke vid 5000hz eller med en stor diskant vid 3000hz. Alltså man tar bort diskantljud från mellanreg 5".
All bas finns kvar till mellanregistret, så det brukar man dela aktivt, typ i stereon eller steget vid 65-100hz beroende på storlek o slaglängd o montering.

Sedan så tar man bort mellanregisterljud från diskanten.

På enklare koaxial högtalare brukar man bara montera en konding på diskant kabeln. 6db filter för att ta bort mellanregljudet.
O på mellanregistret brukar man strunta i filter för det blir billigare. O svårt att montera på själva högtalaren då det måste till en spole.
Senast redigerat av Rickard-v (23 september 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Golfare
349 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#20
Okej, förstår lite mer nu!

Vad säger du om detta som ex. ?  Nu kanske inte kit-systemet fram stämmer efter det du sa.. (vet inte när det delar)

http://www.bildbox.se/srv1/bildbox.se_5423092308_232948.jpg

Blir en jäkla massa filter, är det värt det i ljudkvalité sen? eller kan jag hoppa något..? Kanske räcker med att sätta konding på diskanterna bak, 6x9orna brukar ju va klara med filter o sånt när man köper dom..     då blir det att köpa spolar till 8" basarna fram samt 5.25" basarna bak, o kondingar till diskanterna bak?



Sök