7285
Sök

S4/S6 mätarhus i en Audi V8

375 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#1
Måste byta mätarhus i min Audi V8 4,2 -92:a p,g,a en massa defekter och tänkte ju då att det blir betydligt snyggare med ett mätarhus från en S4/S6 4,2 automat så man får vita mätare.
Passar en sån rakt av och är det stora ombyggnationer om jag skulle hitta ett hus från en manuell 4,2:a? Det verkar finnas fler manuella än automater av S4/S6.


10 287 Inlägg
22 september 2008
#2
Audi har bilens identitet lagt i instrumenthuset, dvs startspärr etc. Därför måste lås, nycklar och instrumenthus komma från samma fordon. Dessutom skiljer en hel del mellan modeller och årtal. Du har tex helt olika tankar och därmed olika kalibrering på tankmätaren på olika modeller/årtal.
Etc...
Elschemamanulen till en S6/A8 är 10 cm tjock proppfull med elscheman.....

/Göran

Dirk Diggler skrev:
Måste byta mätarhus i min Audi V8 4,2 -92:a p,g,a en massa defekter och tänkte ju då att det blir betydligt snyggare med ett mätarhus från en S4/S6 4,2 automat så man får vita mätare.
Passar en sån rakt av och är det stora ombyggnationer om jag skulle hitta ett hus från en manuell 4,2:a? Det verkar finnas fler manuella än automater av S4/S6.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 851 Inlägg
22 september 2008
#3
Nja du göran..vet inte om jag kan hålla med om allt du skriver..Man kan ju tex. starta bilen utan mätarhuset i bilen. Sedan sitter det ju inte startspärr i alla audi heller.
Men jag vet inte hur det är med att placera mätare m.m från en modell till en annan, det som är det stora problemet är att varv och hastighetsmätare antagligen inte kommer att stämma.


Olika
907 Inlägg
22 september 2008
#4
Resistansen i tankarmaturen verkar vara hyfsat standardiserad, även mellan olika bilmärken. Tom respektive full tank lär ha samma resistanser oavsett det är en V8 eller S4/S6.

Mvh
Fredrik

10 287 Inlägg
22 september 2008
#5
Nej, jag dubbelkollade och ett brytår verkar vara 99. Före det ligger (på dom flesta Audi, dock ej alla modeller) stölsdkyddet separat (kanal 25 på VAGCom). Man har ju också skiten med att nyare hus måste identifieras mot Audis databas i Tyskland.

Men dessutom så torde kontaktdon och stiftning vara olika mellan årsmodeller och typer. Så utan elschemat är man rätt ställd.

/Göran

TT-Avant skrev:
Sedan sitter det ju inte startspärr i alla audi heller.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
22 september 2008
#6
Haken är att Quattro har tre tankgivare och olika karosser har olika utformning på tanken.

/Göran

fredriq skrev:
Resistansen i tankarmaturen verkar vara hyfsat standardiserad, även mellan olika bilmärken. Tom respektive full tank lär ha samma resistanser oavsett det är en V8 eller S4/S6.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

375 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#7
Ja fästena stämde iaf inte så det blir inget sånt hus. Men att det inte skulle gå att byta hus till ett från en annan V8 har jag svårt att tro. Jag vet då andra som gjort det utan problem och jag får väl se själv när jag fått mitt nya smile


10 287 Inlägg
22 september 2008
#8
Håller du dig till hus från "Audi V8" så bör det kunna gå utan större issues (genom som sagt var att startspärren är separat). Men tar du från nyare bilar, tex "A8 med V8" så är det inte alls säkert att det stämmer. Ta en titt på bildelsbasen så ser du att tex automatlådorna finns med många olika bokstavskoder (tre bokstäver). Denna kod är bla utväxling och tar man inte instrument från en bil med samma utväxling så stämmer inte hastighetsmätare tex.
Och har man en Audi med startspärren inbyggd i instrumenthuset så är det värre. Tills för ett par år sedan kunde man på en Audiverkstad koda nycklar mot hus men numera måste man validera hus/nycklar mot Audis stora databas i Tyskland.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

375 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#9
Jo men ett instrument till en A8 är ju på inget sätt likt en V8. Då lär jag bygga om hela brädan och det tänkte jag inte smile Men S4, 100, A6 & S6 fram till och med 97 har ju i stort sett samma bräda och instrumenthus som V8:an men fästena var olika då dom sitter i vänstersidan på V8 och i underkanten på S6 och även någon av kontakterna. Åtminstonde från S6:an vet inte hur det är med en tidigare S4. Har inte hittat något sådant med bild på baksidan.
Senast redigerat av Dirk Diggler (22 september 2008)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 september 2008
#10
Dirk Diggler skrev:
Jo men ett instrument till en A8 är ju på inget sätt likt en V8. Då lär jag bygga om hela brädan och det tänkte jag inte smile Men S4, 100, A6 & S6 fram till och med 97 har ju i stort sett samma bräda och instrumenthus som V8:an men fästena var olika då dom sitter i vänstersidan på V8 och i underkanten på S6 och även någon av kontakterna. Åtminstonde från S6:an vet inte hur det är med en tidigare S4. Har inte hittat något sådant med bild på baksidan.

Tidiga S2, S4, RS2, RS4 har samma som V8an..

Audi 100, Audi 200, Audi V8, osv har samma.

Däremot skiljer sig hastighetsmätaren om tankmätaren beroende på motor.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

375 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#11
te_wik skrev:
Tidiga S2, S4, RS2, RS4 har samma som V8an..

Mvh Tommy

Vad är det för modell av S2 som har samma breda mätarhus som S4 och V8? Dom jag har sett har haft samma "lilla" hus som Audi 80.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 september 2008
#12
Dirk Diggler skrev:
te_wik skrev:
Tidiga S2, S4, RS2, RS4 har samma som V8an..

Mvh Tommy

Vad är det för modell av S2 som har samma breda mätarhus som S4 och V8? Dom jag har sett har haft samma "lilla" hus som Audi 80.

Ahh, just det. S2an har ju den kortare med 3 extra mätare placerade någon annanstans.
typ där ask koppen är.

Sorry

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Olika
907 Inlägg
23 september 2008
#13
Sharky skrev:
Håller du dig till hus från "Audi V8" så bör det kunna gå utan större issues (genom som sagt var att startspärren är separat). Men tar du från nyare bilar, tex "A8 med V8" så är det inte alls säkert att det stämmer. Ta en titt på bildelsbasen så ser du att tex automatlådorna finns med många olika bokstavskoder (tre bokstäver). Denna kod är bla utväxling och tar man inte instrument från en bil med samma utväxling så stämmer inte hastighetsmätare tex.
Och har man en Audi med startspärren inbyggd i instrumenthuset så är det värre. Tills för ett par år sedan kunde man på en Audiverkstad koda nycklar mot hus men numera måste man validera hus/nycklar mot Audis stora databas i Tyskland.

/Göran

Det där med hastighetsmätaren vill jag bestämt påstå är fel, eftersom givaren sitter på utgående axel på lådan spelar det ingen roll vad det är för låda. Signalen är dessutom standardiserad och heter GALA.

Ang kodning av startspärr så måste VAG-verkstäderna koppla upp sig mot moderskeppet i tysklandet för att koda dem men för händiga hemmafixare finns det utrustning för att läsa ur koden ändå eftersom den ligger lagrad i styrdonet.

Mvh
Fredrik

1 867 Inlägg
23 september 2008
#14
Dirk Diggler skrev:
Åtminstonde från S6:an vet inte hur det är med en tidigare S4. Har inte hittat något sådant med bild på baksidan.

Jag kan knäppa en sån bild på mitt reservinstrument, bilen är en S4a -92.
Bilden kommer isf upp i kväll

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

10 287 Inlägg
23 september 2008
#15
Utgående drivaxel till framhjulen eller utgående axel till kardan? Är det till kardan så får man ändå problem om inte signalen är standardiserad i typ pulser/km/tim. Men GALA kanske är det, där vet du bättre än jag.

/Göran


fredriq skrev:
Det där med hastighetsmätaren vill jag bestämt påstå är fel, eftersom givaren sitter på utgående axel på lådan spelar det ingen roll vad det är för låda. Signalen är dessutom standardiserad och heter GALA.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

375 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#16
Koop skrev:
Dirk Diggler skrev:
Åtminstonde från S6:an vet inte hur det är med en tidigare S4. Har inte hittat något sådant med bild på baksidan.

Jag kan knäppa en sån bild på mitt reservinstrument, bilen är en S4a -92.
Bilden kommer isf upp i kväll

Ja det vore ju kanonsnällt. Ta gärna på baksidan också isåfall så man ser om kontakterna är lika.
Senast redigerat av Dirk Diggler (23 september 2008)


375 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#17
Blev det inga bilder?

Har konstaterat att S6 hus inte går men S4 finns det lite hopp för än.
Senast redigerat av Dirk Diggler (24 september 2008)



Sök